Vanwege de huidige ontwikkeling in de retailmarkt, waar vele warenhuizen omvallen en grote merken failliet gaan heeft De Bijenkorf een hernieuwde strategische keuze doorgevoerd. De invoer van haar ‘Premium Experience Strategie’ is nodig om klanten een internationaal topniveau te kunnen bieden qua merken, service en winkelbeleving. In lijn met deze vernieuwing heeft i29 gestreefd naar een herdefiniëring van het kitchen concept.
foto: Ewout Huibers
In de plaats van reeds beproefde concepten van ruwhouten tafels, bakstenen wanden en kale peertjes is er een omgeving gemaakt met een verfijnde en luxe uitstraling. Een verzorgde en aangeklede plek die op geen enkele manier ‘La Place’ of ‘hipster achtig’ is, maar tegelijk bestand tegen intensief gebruik. Op de locatie van het restaurant bevond zich voorheen kantoorruimte. De beperkte hoogte van de voormalige kantoren en het inbrengen van de vereiste installaties en luchtbehandeling vormde een grote uitdaging voor het interieur ontwerp. De gevarieerde indeling (850 m2 inclusief kitchen) biedt vele soorten zitjes, van besloten tot meer open en lichte zitplaatsen om bezoekers ruime keuze te bieden, altijd comfortabel en met een perfecte akoestiek.
In het driehoekige zitgebied is centraal een grote plantenwand met geïntegreerde leestafel geplaatst en enkele glazen scheidingselementen. Alle grote meubels zijn op maat ontworpen en ook de hanglampen, stoffering en het losse meubilair zijn speciaal ontwikkeld of in een unieke kleur of materiaal uitgevoerd. Geïnspireerd door de naam en het beeldmerk van de ‘De Bijenkorf’ heeft i29 een dynamisch patroon ontworpen van zwarte hexagon tegels die over de vloer, bar en keukens lijken te ‘zwermen’.