Lyceum Ypenburg in Den Haag door DP6 architectuurstudio

Anders dan veel scholen die op dit moment nieuw bouwen, handhaaft het Lyceum Ypenburg een meer traditionele leeromgeving, waarin klassikaal les wordt gegeven, de leraren hun eigen lokaal hebben en de leerlingen circuleren. In haar wensen sprak de school zich ook uit over de openheid, geborgenheid en comfort die het interieur moet bieden aan de leerlingen. Daarop heeft Chris de Weijer van DP6 architectuurstudio een voor de scholenbouw vooruitstrevend leefklimaat gerealiseerd.

Lyceum Ypenburg ligt op een markante plek, langs de Laan van Hoornwijck – de entree naar de gelijknamige nieuwe woonwijk – en pal naast de A4. De locatie, de stedebouwkundige randvoorwaarden en het bestemmingsplan bepaalden de keuze voor een compact volume. Na een studie, waarin verschillende schema’s van de ruimtes en de onderlinge relaties zijn uitgeprobeerd, is in overleg met de school gekozen voor de ruimtelijk meest eenvoudige opzet: een ring van lokalen rondom twee grote hallen.

De eerste hal is de entree. Deze biedt zicht op alle verdiepingen en geeft de leerlingen de mogelijkheid zich bij binnenkomst te oriënteren. De tweede hal is twee verdiepingen hoog, heeft een grote tribune en is zowel aula als multifunctionele theaterzaal. De rest van het programma is verdeeld over vier lagen, die ruimtelijk zijn verbonden door grote vides en trappen. Omdat de school plaats biedt aan zowel vmbo, havo, vwo en gymnasium diende de opzet de gewenste eenheid uit te stralen. Het gebouw is georiënteerd op het schoolplein dat aan de verkeersluwe en zonnige zijde is gelegd.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 10, 2007, p106-109.