B30 is de transformatie van het voormalige Departement van Landbouw, Nijverheid en Handel aan de Bezuidenhoutseweg te Den Haag door KAAN architecten Foto Harm Tilman
Aan de achterzijde grenst B30 aan het Haagse Bos. KAAN Architecten voegde aan zowel noord- als zuidzijde twee uitbreiding toe waarin respectievelijk de seminar- en werkfoyer zijn opgenomen. Foto Harm Tilman
Het Departement van Knuttel
B30 is een transformatie van het gebouw voor het Departement van Landbouw, Nijverheid en Handel, dat de toenmalige rijksbouwmeester Knuttel in 1911 heeft ontworpen. Het ligt tussen de Bezuidenhoutseweg en de sloot die de begrenzing vormt van het Haagse Bos. Deze locatie sloot aan op de toenmalige wens om de ministeries buiten het centrum van Den Haag te bouwen.
Knuttel ontwierp een hiërarchisch gebouw. Naarmate je hoger in het gebouw kwam, werd de verdiepingshoogte lager. De kamer van de Minister lag op de belangrijkste plek, boven de ingang en was de grootste. Het trappenhuis situeerde Knuttel als een zelfstandig volume in het lichthof. Door een wonder overleefde het gebouw het bombardement van Bezuidenhout tijdens de Tweede Wereldoorlog.
NIEUW: Monografie Architectuur
In deze digitale monografie vind je naast een selectie van de belangrijkste gebouwen van KAAN Architecten, een inleiding op het werk en een interview. Circa 60 pagina’s inspiratie! Lees meer en bestel >
In 1994 kreeg Hans Ruijssenaars opdracht het Departement te verbouwen. Hij zorgde voor het behoud van gebouw, overkapte de binnenplaats, voegde 3 lagen toe en verhoogde de kappen om het totale programma te kunnen huisvesten. Tevens opende hij de vestibule naar een nieuwe receptie aan zijkant, en het trappenhuis om de liften bereikbaar te maken.
Transformatie tot kenniscentrum
KAAN architecten heeft het 20 jaar later getransformeerd tot een kenniscentrum dat om aan te sluiten op de huidige werkprocessen, open is, aanzet tot communicatie en inspirerend is voor jongeren. Comfort en ontmoetingen mogelijk maken, zijn belangrijke uitgangspunten.
In het ontwerp sluit KAAN architecten met eigentijdse middelen aan op de essentie van het ontwerp van Daniel Knuttel uit 1911 Foto Harm Tilman
KAAN heeft Knuttels hoofdstructuur als basis voor het ontwerp genomen. Juist omdat het gebouw lang mee moet gaan (gegeven het DBFMO contract), wilde KAAN modieuze elementen vermijden en is ze teruggekeerd naar de essentie van het gebouw. Geen innovatie derhalve, wel materialen die goed kunnen verouderen.
De begane grond is door KAAN ontwikkeld tot een openbaar toegankelijk en transparant gebied. Dit collectieve centrum is ontworpen op zichtlijnen naar de straat en het bos toe en heeft de architect vanuit zowel de seminarfoyer als de werkfoyer de relaties met de tuin versterkt. Daarboven liggen vier kantoorverdiepingen waar de kantoren van de 5 gebruikers zijn gesitueerd.
Zachte transformatie
In de optiek van de architect is het oorspronkelijke gebouw niet een dood museumstuk, maar vitaal en duurzaam onderdeel van het ontwerp. Geprobeerd is oud en nieuw te laten opgaan in een integraal harmonieus gebouw. De architect breekt met de in Nederland lange tijd dominante opvatting dat nieuwe toevoegingen moeten contrasteren met het bestaande gebouw, maar heeft gezocht naar zachte overgangen.
Dikkie Scipio van KAAN architecten in de Seminarfoyer op de begane grond Foto Harm Tilman
De seminar foyer ligt half verdiept aan de noordzijde van het gebouw en valt op te delen in twee aparte presentatieruimtes Foto Harm Tilman
Een van de bijzondere details in B30 is de dubbele taatsdeur die vanuit de Seminarfoyer toegang geeft tot de tuin Foto Harm Tilman
De tuin bij de Seminarfoyer. Ook de Werkfoyer aan de andere zijde van het gebouw loopt uit op een dergelijke tuin Foto Harm Tilman
Het atrium is door KAAN architecten tot het kloppende hart van het gebouw gemaakt Foto Harm Tilman
Het atrium met de terrazzo vloer van Rob Birza Foto Harm Tilman
In het atrium valt het licht binnen door glazen lichthappers, een combinatie van een vierkante cassette met een driehoekig lichtdoorlatend element Foto Harm Tilman
De Werkfoyer aan de zuidzijde van het gebouw, met links de doorgangen naar het atrium en rechts de pui met taasdeuren naar de tuin toe Foto Harm Tilman
Dikkie Scipio (links) en Vincent Panhuysen (midden) van KAAN architecten in de Werkfoyer van B30 Foto Harm Tilman
Zicht op het atrium vanuit de werkvertrekken op de vierde verdieping Foto Harm Tilman
Corridor op de vierde verdieping met werk- en concentratieplekken Foto Harm Tilman
Een houten trappenhuis ontsluit de concentratieplekken die aan de oostzijde van het gebouw op elkaar zijn gestapeld Foto Harm Tilman
De oorspronkelijke Ministerskamer aan de oostzijde van het gebouw ligt direct boven de entree aan de Bezuidenhoutseweg Foto Harm Tilman
Bij deze transformatie heeft KAAN architecten zachte overgangen gemaakt tussen nieuwe toevoegingen en het bestaande gebouw Foto Harm Tilman