Het complex heeft iets weg van een Amerikaanse universiteitscampus. Diederendirrix architecten heeft goed ingespeeld op de bestaande context. Op stedenbouwkundig niveau schikken de nieuwe toevoegingen zich naar de korrelgrootte van de bestaande panden. Meerdere volumes zijn aan drie zijden rond de monumenten geplaatst. Zo blijft het middenplein het centrale punt van de campus en worden doorzichten naar de bosrijke omgeving vrijgehouden.
Beeld: Diederendirrix architecten
Het uitgangspunt was een duurzame en respectvolle toevoeging op het bestaande te maken. De ingrepen in de bestaande architectuur zijn terughoudend maar bewust afwijkend vormgegeven. Door een hedendaagse onopvallende detaillering en materialisering blijft de focus hierdoor op de monumentale kwaliteiten. Omdat de belangrijkste monumenten als vrijstaande gebouwen herkenbaar moesten blijven is er een souterrain toegevoegd. Hierdoor worden de vier centrale panden onopvallend verbonden met twee nieuwe toevoegingen. Daar waar de trappen omhoog komen zijn transparante entrees tegen de bestaande bebouwing geplaatst. De dikke daklijst sluit aan bij de beeldtaal van het bestaande, hoewel door de goudkleurige geanodiseerde aluminium kozijnen duidelijk wordt dat het een toevoeging is.
De nieuwbouw varieert in beeldtaal. Op sommige plaatsen verwijzen de horizontale lijnen en de strenge ritmiek van de gevel naar de bestaande kazerne. Op andere plaatsen zorgt een transparante plint voor directe relaties tussen de omgeving en het interieur. Door de kleur en materialisering wordt het geheel bij elkaar gehouden. Het zandkleurige metselwerk past goed bij de goudkleurige kozijnen maar sluit tevens goed aan bij de bestaande rode steen. Het entreegebouw is verbijzonderd met een geperforeerde aluminium gevelbekleding. Deze voile is bedenkt met een bonte verzameling vlaggen en roept zo vanaf een afstand het beeld van een abstract kunstwerk op.
Voor de school is ook het sociale aspect erg belangrijk. Ouders en omwonenden zijn daarom welkom in het gebied. Naast klaslokalen voor basis- en middelbaar onderwijs zijn er technieklokalen, ateliers en een muziekruimte. In het voormalige entreegebouw bevinden zich een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. De mediatheek in het souterrain is het belangrijkste gemeenschappelijke programmaonderdeel dat de verschillende scholen verbindt. Op de campus liggen tevens diverse sportvelden en een NOC-NSF sporthal.