Het Dordrechts Museum was uit haar jas gegroeid en vroeg begin 2006 Dirk-Jan Postel van Kraaijvanger Urbis een ontwerp te maken voor de uitbreiding en verbouwing van het gebouw uit 1842. Postel voegde een nieuwe vleugel toe en maakte in de oudbouw een doorlopend circuit over beide verdiepingen, met nieuwe trappen. Daarnaast ligt de uitbreiding die bewust is losgehouden van het bestaande gebouw.
Samenwerking met Merkx
Merkx + Girod architecten reageerden eerst op het definitieve ontwerp van Dirk Jan Postel. Evelyne Merkx en Det van Oers analyseerden het allocatieplan en stelden nog een aantal ruimtelijke ingrepen voor, zoals het verplaatsen van een aantal doorgangen in verband met een betere routing, het maken van enfiladekamers aan de tuinzijde, het loshalen van de keukenunit in het restaurant Art & Dining en de indeling van de vrijstaande wanden in de nieuwbouw. Ook ontwierpen zij mee aan de plafond-, licht- en vloerplannen.
Uitgangspunten interieur
Vervolgens zijn de uitgangspunten voor het interieurontwerp geformuleerd: respect voor het monument, alle aandacht voor de kunst, herkenbare positionering van ondersteunende multimediatechnieken, verschillende sferen per zaal, een duidelijk handschrift in de vormgeving en hoogwaardige publieksvoorzieningen.
Kleuren en materialen
Centraal staat de museumcollectie, die thematisch in clusters wordt getoond. Blikvanger is de Ary Schefferzaal, een in zijn tijd beroemde en succesvolle Parijse societyschilder, met zijn theatraal rood velours wandbespanning met ingestanste cirkels. Deze wandafwerking zorgt voor een warme, mondaine uitstraling en verwijst naar het negentiende-eeuwse Parijs. Op de luiken in deze verduisterde zaal worden dia’s geprojecteerd.
Antwoord op de collectie
Een glansrol is weggelegd voor Corian. Evelyne Merkx gebruikte dit materiaal voor de zogenoemde jewel boxes, kistjes met laden waarin tekeningen en voorwerpen liggen die niet aan teveel licht mogen worden blootgesteld. Met deze juwelenkistjes geeft Merkx een eigentijds antwoord op de museumcollectie.
Lees het volledige artikel in de Architect van februari 2011.