De verkeersleidingpost vormt het hart van alle treindienstactiviteiten van ProRail in en rond de Domstad. Het gebouw heeft een oppervlak van bijna 4.500 m² en biedt plaats aan 100 medewerkers. In het ontwerp stelt dJGA de gebruikers centraal; uitgangspunt is dat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen uitoefenen.
De seinzaal als kloppend hart
Het epicentrum van de nieuwe verkeersleidingspost vormt de seinzaal, een grote open ruimte met een oppervlakte van circa 1.000 m² en een hoogte van 5,20 meter. Hier vandaan heeft de verkeersleiding van ProRail zicht op het spoor en de omgeving. De ICT van de seinzaal is geplaatst op een aparte onderliggende verdieping. Bij onderhoud hieraan kunnen de verkeersleiders in de seinzaal altijd doorwerken.
Ontwerp is één met het spoor
Het veelvuldig gebruik van cortenstaal en glas geeft de verkeersleidingspost een industriële, robuuste uitstraling. Het nieuwe gebouw heeft op het oog een dubbele schil door de vaste zonweringslamellen aan de buitenzijde. Doordat de lamellen aan de noordzijde van het gebouw vlak zijn, en aan de overige zijden richting het zuiden steeds steiler staan, wordt direct zonlicht geweerd maar wordt daglicht zoveel mogelijk toegelaten. Daarnaast zorgt de steeds veranderende vorm voor een dynamisch effect, wanneer je met de trein langs het gebouw rijdt.
“Door de industriële uitstraling sluit het gebouw goed aan bij de spooromgeving,” zegt Maurits Algra, architect en directeur bij dJGA. “Van veraf gezien lijkt de post een natuurlijk onderdeel van het spoor; van dichtbij springt het gebouw bij passerende reizigers in het oog.”
Duurzaamheid
dJGA zorgde voor een duurzaam binnenklimaat door gebruik van drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen. Alle duurzaamheidsmaatregelen zijn door de architecten samengevat in een mooie infographic op hun website.
Interieurontwerp
Het interieurontwerp refereert samen met de materiaalkeuze en vormentaal op een eigentijdse wijze aan de historische context van het spoorbedrijf. Zo is van binnenuit de constructie van het gebouw zichtbaar. “Net als bij een klassieke spoorbrug,” aldus Algra.