UPC Duurzaam kantoor en callcenter

Duurzaamheid was bij de totstandkoming van het UPC kantoor een belangrijke ambitie, zowel voor UPC, voor JOIN Ontwikkeling bv als voor Architectenbureau Paul de Ruiter. Daarnaast is het ontwerp sterk gedacht vanuit de gebruiker: UPC wil haar callcentermedewerkers een kwalitatief hoogwaardige werkplek bieden. De medewerkers staan in het ontwerp dan ook centraal. Dat houdt in dat er een goed en functioneel gebouw moest worden gerealiseerd waar de medewerkers prettig kunnen werken maar ook goed kunnen ontspannen van de intensieve werkzaamheden in het callcenter.

Het gebouw heeft een zeer compacte vorm met grote, open werkvloeren voor de callcenters. Twee atria aan de gevel, voorzien van beplanting, zorgen voor voldoende natuurlijke lichtinval en als ontspanningsruimte voor de callcenter medewerkers.

Door de compacte vorm van het gebouw en de twee atria binnenin is het totale oppervlak aan zonbelast geveloppervlak verkleind. De intelligente verlichting binnen gaat zachter branden bij meer daglicht en vice versa. De verwarming van het gebouw met aardwarmte en koeling met het water van de Harlingertrekvaart levert op een eenvoudige wijze een aanzienlijke energiebesparing op. Samen met PV-cellen op het dak zorgen al deze duurzame en energiebesparende technieken ervoor dat het gebouw als eerste opgeleverde gebouw met BREEAM-NL Excellent is gecertificeerd.