Het Franse cosmeticamerk Heliocosm is een nieuwe speler op de markt voor gezichts- en haarverzorging en make-up. Heliocosm werkt uitsluitend met natuurlijke ingrediënten, die niet op dieren zijn getest en die op geen enkele wijze schadelijk zijn voor mens en milieu.
Workshops
In Rue de Herold vond het merk een smalle, langgerekte ruimte van twintig meter diep. Aan het jonge bureau FREAKS freearchitects is gevraagd een interieurontwerp te maken voor een winkel nieuwe stijl. Heliocosm wil behalve cosmetica verkopen, ook workshops geven in het maken ervan. Onder professionele begeleiding kunnen klanten zelf aan de slag. Zo bouwt het merk een band op met klanten, en biedt het hen een intensieve ervaring. Een grote werktafel was dan ook de eerste en enige vereiste die de opdrachtgever had.
Functionele tunnel
Voor het oppervlakte van 100 m2 was slechts een klein budget beschikbaar. Daarom kozen de architecten ervoor de voor- en de achterruimte te renoveren en voor een functionele blikvanger: een met hout beklede tunnel die de twee ruimtes verbindt. Deze tunnel doet tevens dienst als displayelement en herbergt opbergruimtes, garderobe en toilet. De laatste zijn ingenieus uit het zicht gewerkt.
Frisse natuur
Het interieur wordt gedomineerd door een kleur, licht groenachtig blauw. Deze ‘cool mint’-kleur is zowel op de vloeren, wanden als plafonds aangebracht en frist de ruimte op.
Bij binnenkomst valt het ‘einde van de tunnel’ voor bezoekers extra op door een enorme fotoprint van een berg- en merenlandschap die in de achterste ruimte is aangebracht. Dit geeft de klanten het gevoel een andere wereld in te stappen, een parallelle realiteit.
De achterste ruimte dient als lounge, waar klanten kunnen wachten en koffie of thee gebruiken. Het meubilair is door de ontwerpers in kringloopwinkels en vlooienmarkten aangeschaft. De tweedehands meubels moeten ervoor zorgen dat het interieur geen al te extreme ‘design experience’ is, en een comfortabele en huiselijke sfeer neerzetten.