Franchising is geen nieuw begrip meer. In de horeca, de fastfood- en de kledingindustrie is het al lang een populaire vorm van ondernemerschap. Inmiddels lijkt in de zorgsector ook het roer om te gaan en ontstaat er een steeds hechtere relatie tussen zorg en commercie. Een terugtredende overheid, de groeiende taak van de zorgverzekeraars en de betaalbaarheid van de medische dienstverlening liggen hieraan ten grondslag. Om deze problematiek structureel het hoofd te bieden, is het initiatief genomen om een landelijke franchiseketen van eerstelijns gezondheidscentra op te zetten. Symphony streeft ernaar om in de komende jaren ongeveer honderd vestigingen in Nederland te realiseren.
Voor deze gezondheidscentra heeft Osório Lobato Architecten een ruimtelijk concept, een meubellijn en een huisstijl ontwikkeld. Gezamenlijk vormen deze elementen de ‘look & feel’ van het zogenoemde Symphony Concept. Doordat de samenstelling van een gezondheidscentrum, afhankelijk van de verschillende disciplines en de gekozen locaties, telkens een andere invulling zal krijgen, kent dit concept naast een aantal vaste componenten een zekere mate van flexibiliteit.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 10, 2006, p122-125.