Mercedes-Benz Museum in Stuttgart door UNStudio

Het zit de grote automerken op dit moment niet mee, maar aan het nieuwe museum voor Mercedes-Benz is dit niet af te lezen. Het museum dat UNStudio voor dit merk ontwierp, lijkt direct uit het stadslandschap omhoog te komen. Dankzij de ingenieuze organisatiestructuur in de vorm van een klaverblad is de collectie van het merk met de mythen verweven tot een eindeloze stroom informatie. De auto's staan op zichzelf, maar zijn tegelijk onderdeel van de wereld erom heen.

Het nieuwe Mercedes-Benz Museum in Stuttgart kan niet los worden gezien van de recente zoektocht in de architectuur om de modernistische doos te vervangen door een meer dynamische, ruimtelijke constellatie. De eerste die morrelde aan de doos was de Engelse architect James Stirling. Al in zijn vroege ontwerpen combineerde hij uiteenlopende constructiesystemen met een vooraf vastgelegd circulatiepatroon. Dit maakte het mogelijk de verschillende delen van het gebouw apart en afgestemd op het gebruik uit te werken en vervolgens samen te brengen in een collage.

In het werk van UNStudio speelt ‘inclusiveness’ een belangrijke rol. Hieronder wordt de integratie van constructie, circulatie en programma verstaan. Van Berkel en Bos bestempelen met dit begrip de strategieën van fragmentatie en collage tot het verleden.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 07-08, 2006, p52-59.