Viaduct en station Beatrixlaan in Den Haag door Zwarts & Jansma Architecten

Door de nieuwe kantorenwijk Het Beatrixkwartier loopt de Randstadrail. De inpassing van het lightrailtraject vroeg bijzondere aandacht. Het bureau Zwarts & Jansma Architecten zocht naar een functionele maar ook elegante oplossing. Zij ontwierp een hybride constructie die licht en lucht toelaat op het maaiveld, waardoor de voetganger de Beatrixlaan als een geheel blijft ervaren.

Lightrail is een tussenvorm van tram, trein en metro, die zowel op het treinspoor als op het metro- of tramnet kan rijden. De voertuigen zijn lichter dan de huidige treinen, trams en metro’s en kunnen daardoor sneller optrekken. De Randstadrail verbindt de steden Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag zoals een trein dat zou doen, maar gaat als een tram of metro door de steden heen.1 Bij Den Haag Laan van NOI buigt de Randstadrail van het NS spoor af en duikt de kantorenwijk het Beatrixkwartier in. Aan het einde van de Beatrixlaan takt de lijn aan op het bestaande tramspoor vlak bij station Ternoot, dat is verplaatst naar de Juliana van Stolberglaan. Het bestaande NS spoor ligt op een dijk en ook de bestaande tramlijn ligt op hoogte. Om te voorkomen dat de Randstadrail op dit 800 meter lange traject op een rollercoaster ging lijken, is gekozen de lightrailverbinding op dezelfde hoogte te houden.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 11, 2006, p92-95.