De Roermondse onderwijsinstelling Niekée ontstond ruim vier jaar geleden uit een fusie van drie lokale vmbo-scholen, die waren gevestigd in verouderde gebouwen. De geplande nieuwbouw vormde de aanleiding om kritisch naar het onderwijsmodel te kijken. In verschillende workshops werd nagedacht over nieuwe leervormen en hoe de huisvesting daarop zou moeten aansluiten. De drie directeuren van de instellingen ontwikkelden een programma waarin ‘het leven als
object van leren’ centraal staat. De steeds veranderende en complexe westerse samenleving vereist niet alleen een leven lang leren, maar vooral een actieve leerhouding. Leerlingen moeten nieuwsgierig en leergierig zijn; creatief, inventief en flexibel worden, ondernemingszin en durf tonen en ‘een kritisch democratische burgerschapszin’ ontwikkelen. Hier is de leerling klant en functioneert de docent als educatieve dienstverlener.
Het Niekée-leren veronderstelt een multifunctionele en dynamische leeromgeving. Bovendien staat de school open voor bedrijven en instellingen die van de faciliteiten gebruik willen maken, zo is bijvoorbeeld het auditorium te gebruiken voor cursussen. Het schoolgebouw functioneert als een ‘facilitair centrum’, waarin zoveel mogelijk maatschappelijke dynamiek wordt gecreëerd.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 10, 2007, p62-65.