Montaigne Lyceum in Ypenburg, Den Haag door RAU

In de hoop een duurzaam gebouw te realiseren is het Montaigne Lyceum in Ypenburg aanbesteed volgens de regels van de publiek-private samenwerking (PPS). Het pilot project biedt een voorzichtige blik op de toekomst. De architect heeft een bijzondere typologie weten te bedenken, ondanks de grotere afstand tot de opdrachtgever.

In de Haagse Vinex-locatie Ypenburg, waar in totaal 11.000 woningen zullen worden gebouwd, werd vorig jaar de nieuwbouw opgeleverd van het Montaigne Lyceum. Het lyceum staat bij de hoofdtoegangsweg naar de wijk, vlakbij de afslag naar de A12, en biedt onderwijs op vmbo-, havo- en vwo-niveau aan maximaal 1200 leerlingen. Hierbij wordt uitgegaan van een onderwijsfilosofie waarin niet alleen het leren op zich, maar ook het leren van elkaar centraal staan. De doelstelling ligt enerzijds in het verwerven van kennis en anderzijds in het persoonlijk en samen met anderen verwerven van inzichten en sociale vaardigheden. Zelfstandigheid is een belangrijk aspect van deze manier van leren.Leerlingen kunnen tot op grote hoogte hun eigen onderwerpen kiezen.

Deze werkwijze vraagt om een flexibele, open structuur.Dit is direct terug te zien in de opzet en organisatie van het gebouw. Het loslaten van het klassikale onderwijs heeft – vanzelfsprekend – geleid tot een alternatief voor het traditionele lokaal. In plaats van lokalen kent het Montaigne Lyceum elf op zichzelf staande ‘leerdomeinen’. Dit zijn ruimtes van rond de 350 vierkante meter waar leerlingen in grote groepen (tot honderd personen met zo’n tien vaste docenten) zelfstandig of in groepsverband kunnen werken aan bepaalde onderwerpen. Deze ruimtes zijn multifunctioneel, niet alleen door hun grootte maar ook door hun indeling. De grote ruimte waar de leerlingen zelfstandig kunnen leren is aangevuld met een ‘kantoortje’ voor de leraren en een aantal werkplekken waar in stilte kan worden gewerkt.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 10, 2007, p98-101.