Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum door Neutelings Riedijk Architecten

Doordat het Nederlands Audiovisueel Archief en het Omroepmuseum zijn samengevoegd tot een overkoepelend instituut, heeft het Mediapark in Hilversum er een attractie van formaat bij gekregen. De verschillende onderdelen trekken dagjesmensen, onderzoekers, studenten en omroepmedewerkers. Om al deze stromen in goede banen te leiden heeft Neutelings Riedijk Architecten de toegankelijkheid zorgvuldig vormgegeven.

Als een lampion

Met haar huid van felgekleurde glasplaten staat het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als een lampion te stralen bij de ingang van het Mediapark in Hilversum. In de glasplaten zijn met enige moeite belangrijke momenten uit de vaderlandse mediageschiedenis te herkennen: het jawoord van Willem-Alexander en Maxima, het goud voor Marianne Timmer, de Vieze Man van Koot en Bie. Achter deze wikkel schuilt de Media Experience, een tot expo gereïncarneerde versie van het stoffige Omroepmuseum. De Experience hoopt op jaarbasis 150.000 bezoekers te trekken, die worden onthaald op een multimediale tentoonstelling verdeeld over vijftien paviljoens.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 1, 2007, p46-51.