De twee jaar durende renovatie liet de gevel en de kamers ongemoeid, maar richtte zich voornamelijk op de 2000 m2 aan publieke zones, zoals de lobby, de aangrenzende bar, de brasserie, het penthouse restaurant en de bar op de bovenste verdieping.
Geschiedenis als identiteit
Norguet wilde met zijn ontwerp de adelijkheid van het Sofitel Bellecour herstellen. Daartoe onderzocht hij de geschiedenis van de zijde-industrie van Lyon. De stad leverde sinds de Renaissance tot aan het begin van de 20e eeuw luxueuze zijden stoffen en kleding aan belangrijke edellieden. Er is weinig meer over van de zijde-industrie in Lyon, maar Norguet vond een overgebleven zijdefabrikant, Tassinari & Chatel, die sinds 1680 zijde produceert op houten weefgetouwen en op moderne apparatuur. Norguet dook in hun archieven en liet honderden historische patronen fotograferen en mixte ze door elkaar in de computer tot nieuwe beelden.
Structuren en materialen prikkelen de zintuigen
Deze bloemmotieven zijn op katoen geprint en met borduursels bewerkt. Een vergelijkbaar patroon verschijnt op de zijden tapijten die over de betegelde vloer zijn verspreid. Ook op het plafond van de bar op de bovenste verdieping keren deze bloemmotieven op een textiele ondergrond terug.
Daarmee verankert Patrick Norguet de geschiedenis van de stad in het hotel, waardoor het identiteit krijgt en de gasten een bijzondere ervaring meemaken. Het gebruik van textiel, keramiek en gedecoreerd zilveren stucwerk op wanden en plafonds zorgt voor verschillende structuren in het interieur, die uitnodigen tot aanraken en daarmee een zintuiglijk prikkelende omgeving vormen.