De stad als decor
Doordat de theaterzaal niet langer is omgeven door overgangs- en technische ruimtes (zoals de foyer, de ticketbureaus en de backstage voorzieningen) ontstaat er een nieuwe theatertypologie die alle zijden van de zaal opent naar de stad. Op de ene avond kan het Dallas Theatre Center stukken van Shakespeare opvoeren in een hermetisch afgesloten container en op de volgende avond de stad als decor gebruiken door de verduisteringsgordijnen langs de glazen gevel te openen.
Nieuwe theatertechniek
De vormgeving heeft gezorgd voor een innovatie in de theatertechniek: de conventionele toren boven het toneel is verticaal uitgebreid, waardoor het het decor en de tribune omhoog kunnen worden getakeld. Ook kunnen de tribunes en de balkons totaal worden verwijderd. Dit geeft regisseurs de mogelijkheid om binnen een korte tijd de configuratie van de ruimte te veranderen, waardoor de grenzen van het theater worden opgezocht. .
Daarbij zijn de vloer en het podium gemaakt van niet erg waardevolle materialen, zodat de vloer naar wens kan worden beschilderd, geperforeerd of betimmerd.
Prominente plek
De grootte en de simpelheid van de het ontwerp in combinatie met de unieke zichtbaarheid van de activiteiten in het theater en de mogelijkheden van de theaterzaal, geven het gebouw een prominente plaats in het grote nieuwe complex van het Dallas Center for the Performing Arts.