't Japanse Winkeltje in Amsterdam

Hoe breng je een Japans gevoel aan in een ruimte? In plaats van voor een groot gebaar te kiezen of voor één formele vormentaal, besloot het jonge bureau NEZU AYMO voor elke productcategorie een specifiek display-element te ontwerpen. Hiervoor gebruikte het materialen en ruimtelijke concepten die associaties met Japan oproepen, maar die zijn aangebracht op een onconventionele en speelse manier.

De eigenaar van ’t Japanse winkeltje, dat sinds 1976 aan de Nieuwezijds Voorburgwal huist, wilde de volle winkel transformeren tot een exclusievere shop, met minder producten die daardoor beter tot hun recht komen. NEZU AYMO architects, het bureau dat even verderop aan het Damrak zetelt, nam de inventarisatie van het kleinere aantal producten als uitgangspunt.
De architecten maakten hier staafdiagrammen van en vertaalden die naar drie scenario’s, die zijn op te vatten als drie manieren om een winkelconcept te benaderen. Het tactiele scenario, waarbij alle producten op een toepasselijke manier worden getoond, kreeg de voorkeur en kon door de architecten goed worden gecombineerd met hun parallel aan de opdracht lopende onderzoek naar onconventioneel materiaalgebruik.

Materialen en structuren

Alle architectonische elementen; plafond, wanden en vloer, zijn ingezet om de langgerekte smalle winkeloppervlakte uit te breiden. Aan het plafond zijn vellen bamboefineer bevestigd als een ruimtelijk partituur. Een van de wanden is voorzien van stroken stof in verschillende materialen en tinten wit. Eigentijds keramiek staat op organisch gevormde buigtriplex elementen, die zich als eilandengroepjes verspreiden over de winkel.

Lees het volledige artikel in de Architect interieur van november 2010.