Rotterdam zoekt ruimte voor de 1.5 meter samenleving
Rotterdam samen met bewoners op zoek naar (1,5 meter inrichting voor fietspaden. Beeld Harm Tilman

Rotterdam zoekt ruimte voor de 1.5 meter samenleving

De gemeente Rotterdam neemt maatregelen om de stad voor te bereiden op de zogenaamde '1.5 meter samenleving'. Steeds meer mensen lopen, pakken de fiets of het openbaar vervoer. Daarom kijkt Rotterdam naar een nieuwe verdeling van de ruimte op straat om zo fietsers en voetgangers extra ruimte te geven. Naast de maatregelen vraagt de gemeente aan Rotterdammers om krappe plekken op straat te melden waar het lastig is om 1.5 meter afstand te bewaren.

Er zijn een aantal kansrijke urgente maatregelen voorbereid die direct uitgevoerd kunnen worden, ook met het oog op de start van de scholen op 11 mei. Ten eerste wordt de tijd dat verkeerslichten op groen staan verlengd voor een betere doorstroming en hoeven fietsers en voetganger geen knop in te drukken. Dit wordt met speciale stickers bij de knoppen aangegeven. Daarnaast komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers op straten en boulevards waar de ruimte te krap is door de auto minder ruimte te geven. In straten waar smalle trottoirs zijn, worden mogelijk parkeerplekken opgeheven om ruimte te creëren voor passeerruimte of ruimte voor wachtrijen. En zal er op de trottoirs meer gestuurd worden op eenrichtingsverkeer voor voetgangers.

Prikker op de kaart

Via de website www.verkeersenquete.nl/v/anderhalvemeter kunnen bewoners en bezoekers met een prikker op een digitale kaart aangeven waar de knelpunten liggen in de stad. Uitgangspunt is het waarborgen van 1,5 meter afstand. Bij elke locatie wordt een aantal vragen gesteld over hoe zij deze plek ervaren en wat mogelijke verbeterpunten zijn.

De gemeente Rotterdam gebruikte deze online participatiemethode al eerder om inzicht te krijgen in de ervaren verkeersveiligheid en de beleving van de voetganger in de stad. Zo hebben in februari dit jaar 1049 Rotterdammers 3553 locaties aangegeven op de digitale kaart waar het fijn of juist minder fijn is om te lopen. De gemeente combineert de resultaten van deze en de huidige online prikker om de knelpunten voor fietsers en voetgangers zo efficiënt mogelijk op te lossen.

Edzo Bindels. Beeld David Meulenbeld

ARC Talk | Edzo Bindels van West 8: 'Cultuur is de nalatenschap van...

Hoe kan een verkeerskundig project bijdragen aan de culturele waarde van een stad? West 8 wist dat te realiseren met de Groene Loper in Maastricht, een ondertunneling van de A2 én een nieuwe stadspromenade die samen meer zijn dan de som der delen. Partner Edzo Bindels vertelt erover in zijn ARC Talk.

De Luchtsingel. Beeld Shutterstock

Rotterdamse Luchtsingel wordt gesloopt, ontwerper ZUS reageert

De Luchtsingel, een loopbrug die het centrum van Rotterdam verbindt met Rotterdam-Noord, wordt afgebroken. Door houtrot en verzakking is de 390 meter lange brug niet meer veilig. ZUS [Zones Urbaines Sensibles], het bureau dat de Luchtsingel ontwierp in 2011 en werkt aan Luchtsingel 2.0, reageert geschrokken in een open brief aan burgemeester Carola Schouten.

Celsius in Eindhoven, een van de genomineerde projecten voor de ARC24 Stedenbouw Award. Beeld Buro Lubbers

Stedenbouw is vooral gemeenschapsbouw

Voor de zomervakantie reed de redactie door heel Nederland om de nominaties voor de ARC24 Awards te bezoeken. Als secretaris van de ARC24 Stedenbouw Award mocht ik met de onafhankelijke jury mee, die getrakteerd werd op een goed verzorgde rondleiding van de betrokken bureaus. De jury nomineerde: Plan Celsius in Eindhoven door Buro Lubbers en Tarra Architectuur en Stedenbouw, Kerckebosch in Zeist door wUrck architectuur stedenbouw landschap en De Hooge Riet in Ermelo door H+N+S landschapsarchitecten.

Het vernieuwde Julianaplein als onderdeel van Aanpak Ring-Zuid. Beeld wUrck en Syb van Breda & Co Architects

Architectonische ingrepen versterken vernieuwing Ring-Zuid Groningen

De zuidelijke ringweg van Groningen is na een zeven jaar durende herontwikkeling weer open. wUrck en Syb van Breda & Co Architects tekenden voor het ontwerp. Centraal staat een reeks architectonische ingrepen die de verkeersopgave een menselijke maat geven, zoals meterslange kunstwerken die doen herinneren aan de Groningse geschiedenis en een nieuw stadspark dat wijken aan elkaar verbindt.