Alles over Van offline naar online

V&D-Haarlem uit 1934, hier in 1976. Foto Noord-Hollands Archief

Groot, diep en donker: hoe steden worstelen met de transformatie van hun V&D-erfgoed

Sinds het faillissement in 2015 van V&D staan veel warenhuizen van de keten te wachten op een nieuwe rol in het winkellandschap. De panden, meestal op prominente plekken in de stad, zijn uiterlijk heel verschillend maar hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal groot, diep en donker. Vooral voor de naoorlogse panden blijkt herbestemmen niet eenvoudig.

Ellen van Loon. Beeld Lin Woldendorp

Architect Ellen van Loon (OMA) pleit tegen vluchtige 'behangarchitectuur': 'Een goed winkelontwerp is tijdloos'

'Retail is een verleidingsspel geworden', constateert architect Ellen van Loon. Of het nu gaat om een shop-in-shopconcepten voor modemerk Jacquemus of het grootste warenhuis van Europa: Van Loon houdt zich bij OMA steeds vaker bezig met de ultieme winkelervaring. 'Het ontwerpen van een groot warenhuis is bijna een stedenbouwkundig opgave - een infrastructuur waaraan iedere retailer zijn eigen shop toevoegt.'

Beeld Loes van Duijvendijk

Galerie Modernes: warenhuis wordt sportschool wordt hotel

'Sommige mensen vragen zich af waarom het pand niet wordt afgebroken. Het zou te lelijk zijn.' Dit schreef ik twaalf jaar geleden over Galerie Modernes (1957). Ik woonde toen nog boven de Surinaamse broodjeszaak aan de Hoogstraat in Rotterdam en keek uit op een ware Van den Broek & Bakema.

Net verschenen: magazine #01 2023 'Van offline naar online'

Net verschenen: magazine #01 2023 'Van offline naar online'

Winkelen doen we tegenwoordig vooral online en in unieke brandstores. Leeglopende winkelcentra worden intussen getransformeerd tot woongebieden. Tegelijkertijd verrommelt ons landschap dankzij anonieme logistieke hallen langs de snelweg en staan onze steden vol met bestelbusjes en elektrische fietsen van bezorgdiensten. Hoe kunnen we het best antwoord geven op het veranderende winkellandschap? In het magazine #1 2023 onderzoeken we deze vraag via projectbesprekingen, essays en interviews.

Beeld uit de column van Thijs van Spaandonk. Illustratie Maxim de Gilder

Een verdoosd landschap: is een goed ontwerp wel voldoende?

De aanleg van grootschalige bedrijventerreinen met logistieke centra veroorzaakt verrommeling en verdozing van het landschap. Tegelijkertijd komen er dagelijks veel mensen in deze gebieden die daarmee een vitaal onderdeel van onze leefomgeving zijn. Thijs van Spaandonk pleit ervoor dat ruimtelijk ontwerpers deze opgave serieus gaan nemen.

Merten Nefs. Beeld David Meulenbeld

Merten Nefs: 'We maken een nieuw soort landschap met distributiecentra. Daar zijn we alleen nog niet zo goed in'

'Middenin de stad kunnen we distributiecentra vermengen met andere functies door te stapelen, maar op industrieterreinen moet het ineens allemaal tweedimensionaal.' Nefs vertelt in de podcast 'Merel en Tracy praten door' hoe het distributielandschap wél ingericht zou moeten worden. Goed voorbeeld vindt hij Chapelle International. 'Je ziet de hal bijna niet liggen, alleen vanaf het spoor.'

Soprema Tongeren. Beeld Jeroen Verrecht

Meer dan een doos: bedrijfsgebouw Soprema door wilma wastiau

Het speelveld van architecten is vaak beperkt, zeker bij het ontwerpen van enorme logistieke centra en productiehallen. Dan voeren draaicirkels, goederenstromen en productieprocessen de boventoon in plaats van de mensen die er werken, het landschap en de passanten. Het Belgische architectenbureau wilma wastiau laat zien dat het ook allebei kan. Het ontwerp voor de vestiging van Soprema in Tongeren is een staaltje architectuur om serieus te nemen.

Marie Wastiau. Beeld David Meulenbeld

Marie Wastiau: 'Soms ontwerpen we gevels van een kilometer lang'

'Industriële architectuur wordt vaak niet gezien als architectuur', vertelt Marie Wastiau, architect en medeoprichter van wilma wastiau. In een nieuwe aflevering van 'Merel en Tracy praten door' bespreekt ze onder andere de vestiging van Soprema in Tongeren en de Koninklijke Munt in Houten. Het ontwerpen van een 'doos' langs de snelweg wordt vaak niet als een architectonische opgave gezien, maar Wastiau denkt daar anders over: 'We funk industrial architecture'.

Recent verschenen