Net verschenen: magazine #01 2023 'Van offline naar online'

Net verschenen: magazine #01 2023 'Van offline naar online'

Winkelen doen we tegenwoordig vooral online en in unieke brandstores. Leeglopende winkelcentra worden intussen getransformeerd tot woongebieden. Tegelijkertijd verrommelt ons landschap dankzij anonieme logistieke hallen langs de snelweg en staan onze steden vol met bestelbusjes en elektrische fietsen van bezorgdiensten. Hoe kunnen we het best antwoord geven op het veranderende winkellandschap? In het magazine #1 2023 onderzoeken we deze vraag via projectbesprekingen, essays en interviews.

Allereerst gaan we in op het verdozingsvraagstuk dat wordt gevoed door de aanleg van grootschalige bedrijventerreinen met logistieke centra. Thijs van Spaandonk pleit ervoor dat ruimtelijke ontwerpers deze opgave serieus gaan nemen. Een bureau dat dit doet is wilma wastiau. Merel Pit bespreekt het ontwerp voor het bedrijfsgebouw van Soprema, waar niet alleen draaicirkels, goederenstromen en productieprocessen bepalend waren, maar ook de mensen die er werken, het omringende landschap en de passanten. Merten Nefs inspireert met de bespreking van Chapelle International, het Parijse antwoord op hoe stadslogistiek een centrale rol kan spelen in een duurzame en sociale wijkaanpak.

Een andere prangende opgave is de transformatie van leeglopende winkelcentra, zoals In de Bogaard in Rijswijk. De Sterpassage, een overdekte winkelpassage, veranderde afgelopen najaar in een berg stenen, zo schrijft Afke Laarakker. Wat ervoor in de plaats komt? Woningen, woningen, woningen. Frederik Vermeesch in een interview: ‘Leegstand en krimp bieden de mogelijkheid om deze winkelgebieden te transformeren tot volwaardige stukken stad.’

Ook veel warenhuizen moeten uiteindelijk nieuwe functies herbergen, maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Floortje Keijzer dook in de transformatie van voormalige V&D’s, want sinds het faillissement in 2015 staan veel warenhuizen leeg. De panden, meestal op prominente plekken in de stad, zijn uiterlijk heel verschillend maar hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal groot, diep en donker. In Groningen heeft De Zwarte Hond de oude V&D getransformeerd tot een complex met retail, horeca en kantoren.

Tenslotte bekeken we wat de winkel anno nu nog te bieden heeft. ‘Retail is een verleidingsspel geworden’, constateert architect Ellen van Loon. Of het nu gaat om een shop-in-shopconcepten voor modemerk Jacquemus of het grootste warenhuis van Europa, KaDeWe in Berlijn. Charlotte Thomas toog ernaartoe om het met eigen ogen te zien. OMA grijpt terug op de eeuwenoude warenhuislogica van het atrium en zet deze op zijn kop. Het warenhuis krijgt een nieuw leven met vier dominante roltrappen.

Naast thematische verhalen staan in elk magazine een aantal vaste rubrieken:

  • Mevr. de Architect: Mechthild Stuhlmacher:‘Misschien is het een vrouwending, maar bij herbestemming is twijfel mijn beste partner’
  • De Tekening: Emanciperende architectuur voor de Amsterdamse sekswerker
  • De Achterdeur: Rechtbank Amsterdam door KAAN: nervositeit bij de artiesteningang
  • Nooit gebouwd: Jaap Bakema’s socialistische Euromast
  • Opinie: Architecten moeten de vuistregel voor toiletten herzien, meent Britte van Meurs
  • Meubel: Is er wel plek voor het idealistische 'Sit and Connect' in de openbare ruimte?
  • Eerste Huis van: Frank Nederveen: opgeruimd boshuis ingepakt tussen oude vliegdennen
  • Materiaal: De wind mee of wind tegen voor Blade-Made?
  • Architectuurtaal: De duiventil toont dat gebouwen voor dieren waardige, slimme ontwerpen kunnen zijn
  • Nieuw erfgoed: Europarkstad Rozendaal in Leusden
  • Media en reviews

Columns van: Joost Roefs, Tim Fraanje, Vincent Kompier, Michelle Gulickx en Ariadne Onclin.

De redactie van de Architect selecteert elke dag het belangrijkste nieuws. Heb je nieuws dat misschien voor ons interessant is? Mail dan naar redactiedearchitect@vmnmedia.nl.