Koekela door Namelok: een interieurontwerp als fashion story
Toelichting door Namelok - Centraal in deze Koekela fashion story staat Spoon, de personificatie van ons ontwerpidee. In de fashion shoot smelten fotografie, interieur, kleding en styling samen tot een transdisciplinair resultaat. Het praktisch nut van architectuur wordt zo verrijkt met een creatieve expressie die gangbaar is in andere kunstdisciplines. Spoon is vrolijk, spontaan en onbeschaamd: precies hoe je je moet voelen bij het eten van Koekela’s worteltaart.
Winkel met handgemaakte producten
Koekela is in de eerste plaats een winkel, we hebben daarom gekozen voor een ruimtelijke opzet waarin de handgemaakte producten duidelijk worden tentoongesteld. De bakkerij is een plek waar hard gewerkt wordt en waarbij een goed functionerende keuken van groot belang is. Aan de klantzijde is de bar een robuust en sober meubel, waarin de baksels goed tot hun recht komen; aan de personeelskant is het een machine die de werknemers in hun taken bedient. Het barontwerp smeert de maak- en verkoopwerkzaamheden als boter.
Met liefde gemaakt
We hebben ons esthetisch laten inspireren door het bakproces. Tijdens het bakken kan de keuken aardig vies worden: wolken van meel, deegklodders en druipende chocolade zijn slechts enkele bijproducten van de muffins en taarten. In Koekela Den Haag vormt dit het decor: de poederige stuc en warme tonen zijn subtiele referenties naar de meelwolken en deegwaren. Net als de baksels is het interieur met liefde gemaakt, wat zich uit in de manier waarop de high-end materialen van het maatmeubilair gedetailleerd zijn. Het originele Koekela-rood vind je overal in de zaak terug.
Driedimensionaal effect
In Koekela hebben we de ruimte gegeven aan onze textiel- en meubelontwerpers: zij hebben het interieurontwerp tot een hoger niveau getild. Wandpanelen decoreren de winkel en doen denken aan geabstraheerde deeglagen. Deze grootformaat borduurwerken hebben behalve een esthetische werking ook akoestisch nut en zijn gevuld met geluidsabsorberend foam, waardoor een driedimensionaal effect ontstaat.
Nameloks visie heeft geresulteerd in een warm ontwerp dat zich voegt naar de functie en dat door middel van doordachte details een ogenschijnlijk eenvoudige uitstraling kent.
Fashion Fotografie Imke Panhuijzen; Styling Marja Bennenbroek; Make-up en haar Pascale Hoogstraate; Model Alida (VEIN Agency);
Concept Namelok / Imke Panhuijzen / Marja Bennenbroek
Beelden interieur Namelok