Nominatie ARC22: Winkel Parfuma, Hove - PUUR interieurarchitecten

De zaakvoerders van de beauty- en parfumwinkels Parfuma spraken PUUR aan voor de inrichting van hun derde winkel in Hove, om een winkelconcept te bedenken, met de boodschap dat dit concept dupliceerbaar moest kunnen zijn in hun andere 2 bestaande winkels in Antwerpen en Wijnegem. Een duidelijke stijlbreuk ten opzichte van hun huidige winkels was de vraag. Na een bezoek aan de bestaande winkels en het maken van moodboards, ontstond het programma van eisen en een duidelijk beeld qua look en feel.

Toelichting PUUR interieurarchitecten | Beeld Ian Hermans, Parfuma Hove

Door het ontwikkelen van een display meubellijn op maat van hun verschillende producten, ontstond een eigen identiteit voor Parfuma. Het uitgangspunt voor de nieuwe displays is de onafhankelijke opstelling ten opzichte van de winkelruimte. Na een kleurenonderzoek bleek een lichtgrijze achtergrond de meest neutrale kleur voor het tonen van hun producten, die qua branding heel kleurrijk en grafisch zijn. Door de positionering van de display rekken wordt de winkel opgedeeld in verschillende zones.

Parfuma Hove, Belgie, PUUR. Beeld Ian Hermans
Beeld Ian Hermans

De architectuur van het bestaande pand was niet bijzonder, waardoor een upgrade van de gevel nodig was. De neutrale gevel zorgt dat alle aandacht naar het winkelinterieur gaat, in het bijzonder door de buisvormige led-lijn van Artemide in het interieur.
Het ontwikkelen van het meubilair was in samenspraak met retailspecialisten Building Group Jansen en Glotec. De eerste voor het houtwerk, de tweede voor de ingenieuze metalen onderdelen van de displays.

Parfuma Hove, Belgie, PUUR. Beeld Ian Hermans
Beeld Ian Hermans

Het voordeel van het kiezen voor metalen frames voor de displays is de mogelijkheid om maatwerk te bedenken uitgevoerd als seriewerk. De keuze voor rechthoekige kokers die op de kopse zijdes zijn afgerond, maakt de displaymeubels heel uniek, desondanks dat het om een standaard verkrijgbaar kokerprofiel gaat. Solid surface voor het cilindervormige wastafelmeubel is dankbaar het een monolithische look te geven. De mat plexi ronde tafels gaan door hun semitranspantie bijna op in het interieur.

De keuze om voor een renovatie van een bestaand pand te kiezen blijft de eerste stap in duurzaamheid. De originele ruimte is dan ook volledig zichtbaar wat een duurzame keuze is. Door het bedenken van een nieuwe lijn displaymeubels die onafhankelijk van de ruimte is bedacht, kunnen deze meubels nog op andere locaties worden toegepast én kan de winkelruimte in de toekomst heel makkelijk een nieuwe invulling krijgen zonder een zware verbouwing. Kortom een ‘futureproof’ bedachte inrichting.

Parfuma Hove, Belgie, PUUR. Beeld Ian Hermans
Beeld Ian Hermans

De wensen van onze opdrachtgever zijn vervuld. Intussen hebben de opdrachtgever en PUUR een duolezing gegeven over het nieuwe concept voor een grote groep retailers op een design in retail congres. Ook is PUUR intussen gevraagd om de winkel in het Wijnegem Shopping Center als tweede winkel met hetzelfde concept aan te pakken. De eerste reacties van consumenten zijn lovend, gemiddeld blijven de consumenten een langere tijd in deze winkel én schaffen ze meer producten aan dan in andere winkels

Binnen de beauty- en parfumwereld, blijkt dit nieuwe concept een gamechanger te zijn, het is namelijk niet vaak dat een winkel met verschillende merken, alle merken zover krijgt om hun eigen displays niet toe te passen. Ook een rustige look van winkel versus de glimmende glanzende beauty en parfumwinkels wordt als een verademing beschouwd.