Toelichting Studio ArchitectuurMAKEN | Beeld Studio ArchitectuurMAKEN
ArchitectuurMAKEN maakte de waarden van de bestaande situatie inzichtelijk en brachten in kaart welke onderdelen te behouden of te herontwerpen. Één van deze waarden is de 112m lange ruimte, die associaties oproept met langgestrekte stedelijke omgevingen zoals boulevards en parken. Als transformatie tot een echte Zadkine-omgeving en weerspiegeling van de belevingswereld van de student, verwijst het ontwerp dan ook naar verschillende iconische plekken binnen het centrum van Rotterdam.
Door de bestaande hoogteverschillen in de ruimte te benutten en de bestaande betonnen structuur te gebruiken als begrenzing van de zones, ontstaan er verschillende ontmoetingsruimtes.
Binnen de ruimtes werkten samen met Rotterdamse makers. Zo realiseerde we de Luchtsingel en Biergarten met Bende en versterkte we het karakter van deze iconische plekken samen met fotografe Loes van Duijvendijk. Zij legde vanuit verschillende perspectieven details van de Rotterdamse iconische plekken vast.
Vanuit onze bureauvisie en de visie van Zadkine, hebben we zo veel mogelijk van het bestaande interieur behouden en hergebruikt. Hierdoor kon het gebruik van nieuwe materialen kon worden geminimaliseerd. De materialen die zijn toegepast zijn geselecteerd met een blik op de toekomst: ze zijn makkelijk inzetbaar in verschillende onderwijsomgevingen en hebben een lange levensduur.
De grootste uitdaging binnen de ruimte lag bij het verlaagd plafond. Hoe maken we een systeemplafond binnen educatieve ontmoetingsruimtes echt onderdeel van het ontwerp? Wij hergebruikten het systeemplafond en transformeerde dit naar een gerecycled baffle systeem.
Daarnaast zien we de duurzaamheid ook terug in het hergebruiken en recyclen van meubilair. Zo vormen de oude steigerhouten tafels nu de constructie van de ‘Biergarten’, welke rust op de inactieve uitserveerbar van de kantine.
Ontworpen met aandacht voor de student binnen het praktijkonderwijs (MBO). Door ruimtes te maken die podium bieden voor de activiteiten van de student, wordt de waarde van het praktijkonderwijs binnen de maatschappij extra belicht. Het onderwijslandschap biedt dan ook een diversiteit aan studieplekken en geeft de student en docent de vrijheid om de ruimte te gebruiken naar eigen zin en een plek te vinden passend bij hun een specifiek event en/of behoeften.