Toelichting NOAHH | Network Oriented Architecture | Beeld Katja Effting en Ossip van Duivenbode
Amare is ontworpen als een groot maar compact gebouw met een alzijdige herkenbare gevel die zich als een serie theatergordijnen opent voor het publiek. Het interieur is als een stad van herkenbare grote gebouwen met daartussen straten, stegen en pleinen. We noemen het een ‘multiversum’: een 4-dimensionaal gebouw waarin diverse kleurrijke werelden samenkomen en cross-overs ontstaan. Dit effect is nog versterkt doordat meerdere architecten bij het ontwerp betrokken waren.
Het ontwerp voor Amare is tot stand gekomen in een multidisciplinair proces waar meerdere (interieur)architecten, kunstenaars en experts op het gebied van theater, akoestiek en duurzaamheid bij betrokken waren. De samenwerking met de vier verschillende gebruikers (topklasse podiumkunsten in Nederland!) was intensief en zeer inspirerend. Wij zijn als architecten trots dat het gebouw nu volop in gebruik is en dat er veel events worden georganiseerd. Niet alleen in de zalen, maar in het hele gebouw.
Elke zaal heeft een herkenbare afwerking: het Danstheater is gehuld in bamboe, de Concertzaal in goudkleurig metaal en de Conservatoriumzaal in beton. Het zwarte Danstheater refereert aan de oude LDT-zaal van OMA, met mobiele wandpanelen die zorgen voor een geweldige akoestiek voor dans, spraak en opera. De Concertzaal heeft golvende betonnen wandafwerkingen en goudkleurige schuifpanelen voor de juiste geluidverstrooiing. De elegante gevel vormt een exoskelet van betonnen gevelkolommen.
Amare heeft het BREEAM Excellent certificaat, een uniek resultaat voor een theater en onderwijsgebouw van deze omvang en complexiteit. Daarbij zijn technische en energetische duurzaamheid net zo belangrijk als tevredenheid, kwaliteit en gebruik. Het gebouw is ontworpen op veranderend gebruik in de tijd: zonder dragende binnenwanden zijn de vloeren vrij in te delen en kunnen aanpassingen worden gedaan zonder constructieve ingrepen. Tot slot is Amare inclusief en voor iedereen toegankelijk.
Amare is een gebouw voor de stad, perfect ingepast in het culturele hart van Den Haag. De openbare ruimte is voortgezet in het gebouw, waarvan de onderste lagen publiek toegankelijk zijn. Er is niet één formele entree maar een entreegebied met pleinen en straten. Met 24/7 activiteiten draagt Amare bij aan de levendigheid en veelzijdigheid van de stad. Het is een gebouw voor jong en oud, professional en amateur, klassiek en experimenteel. En je hoeft geen kaartje te kopen om daarvan te genieten.
Amare wenste een gebouw waarin iedereen welkom is en wordt uitgenodigd om mee te doen. Directeur Jan Zoet verwoordde het zo: "Uiteindelijk moet het gebouw met het plein ervoor dé ontmoetingsplek van Den Haag worden." Geen plek van enkel zenden, maar ook van interactie en co-creatie. Met niet alleen professionals op het podium, maar waar ook amateurs kunnen meespelen. Met ruimte voor spontane performances, bijzondere programmering en interactie tussen de gebruikers. En dat is gelukt!