Deze firma omarmde tijdens de Wederopbouwperiode de nieuwe, naoorlogse ontwikkelingen, met name op het gebied van de systeembouw. De projecten van Brandwijk waren beslist modern te noemen en - voor zover bekend - ook zorgvuldig gedetailleerd. Zo ook deze villa die evident is geïnspireerd op de woonhuizen van Gerrit Rietveld.
De afwisseling van gesloten en open vlakken, de ineengeschoven bouwvolumes, en de sterk overkragende luifels, maar ook in materialen als glazen bouwstenen en witte baksteen. Daarmee was De Bruin een vroege adept van de befaamde architect Rietveld, in een periode dat villa’s overwegend in een meer traditionele stijl ontworpen werden met hoge door pannen gedekte kappen en opgetrokken in een donkere baksteen.
Dubbel woongedeelte
De villa is ontworpen met een dubbel woongedeelte, ruime keuken, bijkeuken en een prachtige openhaard in het midden. Aan beide zijden van het woongedeelte zijn de slaapvertrekken, allen met toegang tot de tuin. Hierdoor ontstaat er een enorm mooie lichtinval en geniet je maximaal van de tuin en alles wat er buiten gebeurt. Aan de rechterzijde de hoofdslaapkamer met eigen badkamer, aan de linkerzijde de (kinder)vleugel met 2 (mogelijk 3) slaapkamers en eigen badkamer. Tevens is er vanuit de hal een toegang tot de werkkamer/kantoor. De grote technische ruimte is in de kelder, naast de wijnkelder en/of extra opslagruimte.
De gevels aan de straatkant zijn gesloten, die aan de tuinkant open. De entree aan de straatkant wordt geaccentueerd door een forse, vlakke luifel; het enige uitstekende element in de vlakke gevelwand. In de tuinaanleg is een getrapte verharding naar de entree mee ontworpen. De gevels zijn gemetseld in witte Molerbaksteen in een halfsteensverband. Het metselwerk wordt regelmatig afgewisseld met geveldelen van plaatmateriaal of een houten (wengé) kozijnpui.
Het dak is afgezet met een zwaar boeideel. Zowel het metselwerk als de puien en het plaatwerk zijn vormgegeven als rechthoeken, binnen een vast materiaal- en kleurschema. De wijze waarop de rechthoeken gegroepeerd zijn, zowel in het vlak als ruimtelijk – bijvoorbeeld het overkragende platte dak, maar ook de vensters in de terrasmuur - is duidelijk geïnspireerd op de huizen van Rietveld in deze periode (woningen Visser, Scholten/Strumphler, Bolte bijvoorbeeld). Ook de verspringingen in de bouwmuren, vormgegeven in wisselende materialen, dragen bij aan de expressieve compositie.
Tuinhuis en meerdere terrassen
De tuin is groot (ruim 1.600m2), licht en voorzien van een fantastische zit/BBQ-hoek met zwembad (4,30m x 9,40m) en tuinhuis, dat goed om te bouwen is naar extra woonruimte of een werkatelier. Ook zijn er meerdere terrassen, die beschut liggen en waar er vanwege het bijzonder slimme ontwerp maximale privacy is. Aan de rechterzijde van de villa is tevens een aangebouwde zeer ruime garage (6,00 x 7,50) en aansluitend een bergschuur voor eventueel een derde auto.
De villa met zijn robuuste uitstraling wordt versterkt doordat de buitenring van erfafscheidingen zorgvuldig op het huis is afgestemd: een lage bakstenen muur aan de straatkant, een hoge tuinmuur bestaande uit vierkante tegels van leisteen aan de kant van de ‘hoge’ inkijk en een wand van glazen bouwstenen aan de zijde van het zwembad en de sauna die deze hoek een ‘wellness’ uitstraling geeft tegen de ‘lage’ inkijk. De glazen bouwsteen is overigens een directe verwijzing naar zowel het Functionalisme als naar Rietveld. De tuinaanleg van Wim Boer is afgestemd op het woonhuis, waarbij de relatie open vlakken en solitaire beplanting nergens het zicht op het huis en de tuinmuren beperkt.
De villa is gelegen nabij het centrum van Voorschoten en direct tegenover het park Beresteyn waar momenteel luxe appartementen worden gerealiseerd. Het park is eigen terrein van de nieuwbouw en van zonsopgang tot zonsondergang geopend voor publiek. In het park zijn eeuwen oude bomen, vijvers en een oude hermitage.
In de villa
De indeling en kenmerken van de villa zijn de open ruimtes, de overgangen tussen de diverse woon en slaapvertrekken, de toepassing van natuursteen in de scheidende muurdelen (met houten latten op de kopse kanten).
Ook de indeling, afwerking en detaillering straalt de jaren 60 uit met bijzondere wand- en vloerafwerkingen inclusief verlichting en meubilair. Zowel in de woon/zitkamer als in de keuken zijn barretjes waar de gasten direct van drinken konden worden voorzien.
Ook is er een glas-appliqué aangebracht ontworpen door Dick Elffers. Glas-appliqué, ook wel gelijmd glas genoemd is een techniek die in deze periode vaker werd toegepast, al of niet in combinatie met glasfusing. Deze glas-op-glas techniek werd veel gebruikt in de wederopbouwperiode voor het maken van glaskunstwerken als onderdeel van moderne architectuur.
Het geheel is met een grote zorgvuldigheid ontworpen. In het oorspronkelijke ontwerp was ook een vijver met een beeld van Ineke van Dijk opgenomen. Dit onderdeel is niet meer aanwezig. De architectuur, het groen, de kunstwerken en het interieur waren integraal onderdeel van de ontwerp opgave, waardoor er gesproken kan worden van een ‘Gesammtkunstwerk’.
Heel bijzonder is de zeer hoge kwaliteit van het interieurontwerp, met fraaie materialen en verfijnde detaillering, een en ander geheel in authentieke staat Werkelijk een lust voor het oog.
Kortom een villa die gezien moet worden van binnen, een villa waar een nieuwe eigenaar met heel veel plezier zal wonen. Kijk voor meer informatie op de site van de verkopend makelaar, download de brochure of Funda.
Dit artikel is gesponsord door Kramer en partners.