Hanna Veltman
Redacteur
Hanna Veltman (1998) werkt als junior redacteur bij de Architect. Ze studeerde architectuur- en kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder liep ze stage op de redactie van de Architect.
Redacteur
Hanna Veltman (1998) werkt als junior redacteur bij de Architect. Ze studeerde architectuur- en kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder liep ze stage op de redactie van de Architect.
Dit jaar zijn we gestart met een nieuwe podcastserie: 'Over Architectuur Gesproken'. We zijn inmiddels 24 afleveringen en meer dan 12.000 downloads verder - en daar zijn we best trots op. We hebben veel uiteenlopende namen in onze studio in Zeist mogen verwelkomen, van Francine Houben en Inez Tan tot Jeroen de Willigen. Maar we zijn ook op pad geweest. Zo werden we door David Gianotten ontvangen in het hoofdkantoor van OMA op de Rotterdamse Weena en namen we de aflevering met Bjarne Mastenbroek op bij SeARCH in het Hamerkwartier in Amsterdam. Zie hieronder de meest geluisterde podcasts van 2024!
Wat als het dak van de Notre-Dame van kristal was? Afgelopen weekend heropende de kathedraal met een exacte replica van het dak en de negentiende-eeuwse vieringtoren. Maar als het aan vijf architecten(bureaus) had gelegen, had de Parijse skyline een heel ander aanzicht gehad.
Het piepkleine Garnwerd telt 340 inwoners maar ook 24 rijksmonumenten. Het huis van architecten Henk Stadens en Jop Voorn is daar een van. Sinds de jaren vijftig was er niets meer aan het jarendertigarbeidershuisje gedaan. Stadens en Voorn namen de handschoen op: ze ontwierpen een smalle, diepe aanbouw met een knik die je niet ziet vanaf de weg. Hun inspiratiebronnen: Adolf Loos, Herman Hertzberger en een oude esdoorn.
Niet een nieuwe vieringtoren, maar een 3D-projectie. Dat stelde architect Marten Wassmann voor, enkele weken nadat het dak van de Notre-Dame was afgebrand, waaronder de negentiende-eeuwse vieringtoren van Eugène Viollet-Le-Duc. Na meer dan vijf jaar gesloten te zijn, opent de Notre-Dame op 8 december weer haar deuren.
Jarenlang leek het erop dat het brutalistische Leeuwenburg bij het Amstelstation tegen de vlakte ging. Op het laatste moment is het van de sloopkogel gered: het bleek te duur om de onderbouw te slopen en te vervangen. Nu gaat ZZDP Architecten de kolos renoveren en het introverte gebouw verenigen met de omgeving. Maar 'vriendelijk' wil partner-architect Adam Smit het gebouw niet noemen: 'Het is natuurlijk een kneiterbruut gebouw en dat karakter moet zo blijven.'
Hoe behoudt Oekraïne zijn identiteit, terwijl zoveel gebouwen en stadsstructuren zijn verwoest? Dat vraagt Bogdan Seredyak zich af. De Oekraïense architect en kunstenaar heeft een tentoonstelling in Wenen waarin hij met behulp van AI een 'template' presenteert voor de wederopbouw van zijn land. 'Het project is bedoeld als een soort gids voor de wederopbouw.'
'Niet alleen restaureren, maar ook reanimeren.' Zo omschrijft Uri Gilad, oprichter van en partner bij Office Winhov renovatieopgaven. Tijdens zijn ARC Talk vertelde hij over de transformatie van Stadhuis Den Helder op het voormalige marineterrein.
'Gebouwen zijn getuigen van een bepaalde periode.' Arjan den Boer vertelt in zijn ARC Talk hoe architectuur een tijdsdrager is, en dat we daarom niet moeten toegeven aan de neiging jong erfgoed te slopen of erg te veranderen. 'Pas na vijftig jaar wordt een gebouw gewaardeerd. Post65 zit in de gevarenzone.'
Het idee dat de mens de wereld volledig naar zijn hand kan zetten, stuit Joyce Verstijnen tegen de borst. Al tekenend onderzoekt de architect naast haar werk bij Bedaux de Brouwer Architecten hoe grond, dier, plant en mens kunnen samenleven. Zo maakte ze met fineliner en aquarel een lange doorsnede van vakantiewoningen ín de duinen. 'Deze tekening laat mijn overtuiging zien dat architectuur als verlengde van het landschap ontworpen kan worden.'
'Architectuur als culturele daad gaat niet alleen om het bouwen. Het gaat om mogelijkheden creëren voor onderzoek en onderwijs; het bevorderen van experiment, van debat, discussie. Om het stimuleren zonder direct resultaat.' De afgelopen zeven jaar promoveerde architectuurhistoricus Kirsten Schipper op het Nederlands architectuurbeleid.