ARC19: Versmarkt Fresh, winkelcentrum Mall of the Netherlands Leidschendam - HEYLIGERS architects

De essentie van het project was om een interieurconcept te ontwerpen waarbij de combinatie van winkelen, lunchen en proeven bij elkaar zou worden gebracht in een mix van winkels en verse delicatessen (boodschappen en horeca).

Toelichting door HEYLIGERS architects

De Mall wordt het grootste shop walhalla van het land met 280 units voor winkels en horecagelegenheden, een bioscoop met 10 zalen en 4.000 parkeerplaatsen.
Versmarkt Fresh vormt hierin een belangrijk onderdeel van Westfield Mall of the Netherlands, als ‘destination’ voor winkelend publiek uit de regio Zuid Holland maar ook voor toeristen en dagjesmensen.
Het doel is om met het bezoeken van Fresh en het verblijf in de horeca vervolgens het publiek het winkelgedeelte van de Mall te laten bezoeken.

Voor HEYLIGERS architects was de uitdaging om een interieurontwerp in een voor Nederland vernieuwend retail concept te ontwerpen die aan de vraag van de opdrachtgever gehoor kon geven.
Dit in samenwerking met architect MVSA, die de buitenzijde en het overige retailconcept van het gebouw voor zijn rekening neemt (oplevering 2020).

Een extra feature is de keuken die in het hart van Fresh is gepositioneerd. Om voor bezoekers duidelijk te maken dat er op de 1e verdieping ook winkels zijn heeft Heyligers d+p e een eyecatcher gemaakt in de keuken in de vorm van een van een metershoge afzuigkap in messing plus stalen displays die de blik van de bezoeker naar boven leiden.
Het kookeiland in de keuken kan met een opengeschoven blad gebruikt worden als keuken voor het geven van workshops door de winkeliers en in dichte toestand als bar.