Tekst studio BLAD
In samenwerking met de gemeente, een werkgroep en Marijke de Goey is een visie opgesteld door studio BLAD. Om de inwoners van Leerdam door het creatieve proces van het ontwerp heen te leiden, is een pop-up expositie georganiseerd. Tijdens de pop-up werd duidelijk dat de voorkeur van het publiek voor een nieuw stadsplein met grootformaat tegels uitging. Dit is uitgewerkt in een VO, DO via bouwteam naar realisatie.
Het project is gestart met een samenwerking met Marijke de Goey. De opdrachtgever heeft beheer-, civiel- en een verkeerskundige aan laten sluiten. Vanuit studio BLAD is beroep gedaan op onder andere een ecoloog, een hydroloog voor waterhuishouding en een verharding/beton specialist om de pleinvloer tot in detail esthetisch uit te werken en technisch haalbaar te krijgen.
Het voorstel voor het ontwerp is geïnspireerd op de installatie van Marijke de Goey. Een grid van geometrische neonobjecten in 49 glazen kubussen icm enkele “vista lijnen”. Het grid, de vista lijnen en hoe deze lijnen samenkomen is het uitgangspunt geweest voor het ontwerp. Daarnaast komt de uitstraling qua verfijning, kleurtoon en subtiele verwijzing naar het kunstwerk.
Nadat het raster en het tegelformaat is bepaald is er gezocht om op subtiele manier de vista lijnen zichtbaar te maken door de tegels te bewerken. Het samenkomen van het grid en de vista lijnen zijn doorgevoerd in details van de zitelementen en waterobject. Technische en financiële haalbaarheid zijn voortdurend getoetst en tijdens de uitvoering hebben we esthetische controle uitgevoerd.
Grootformaat tegels van 2000x1250mm in een raster, deels gestraald met 2 kleurtonen. Het raster verkleind zich op enkele plekken door een kleinere tegel in dezelfde verhouding. In de grootformaat tegels zijn (deels) uitsparingen gemaakt voor de installatie van de 49 kubussen. Het water- en zitelementen zijn gedetailleerd in dezelfde lijnvoering van de pleinvloer met diverse subtiele afwerkingen.
Leerdam wordt altijd geassocieerd met glasstad pas op het tweede gezicht is er aandacht voor het potente landschap eromheen. We zijn er sterk van overtuigd dat mensen in de gelegenheid zouden moeten zijn het onderliggende landschap op een ‘onbewuste’ manier te ervaren. Het landschapsverhaal is een tweede laag in het ontwerp en vormt samen met het kunstwerk van 49 neon objecten met nieuwe pleinvloer de nieuwe identiteit van het plein die voelbaar is tot in detail.