Tekst NOAHH & Ex Interiors
Wij zijn geselecteerd in de aanbestedingsprocedure vanwege onze ervaring op het gebied van hergebruik en participatieve bouwprocessen. Wij streven naar het creëren van duurzame architectuur die verbindt. CLV is in nauwe samenspraak met de gebruikers ontworpen. Wij hebben samen met de gebruikers de leerlandschappen en de houten volumes ontworpen. Ook hebben we samen met de gebruikers het kleurenpalet en meubilair bepaald, waarbij veel aandacht was voor duurzaam hergebruik.
De synergie tussen de ontwerpers en de adviseurs resulteerde in een gedeelde ambitie om zoveel mogelijk van het bestaande constructie te hergebruiken, en als resultaat een compact gebouw met méér ruimte voor onderwijs. Ook dragen vrijwel alle materialen in het atrium bij aan de hoogwaardige akoestiek: de karakteristieke sheddaken, hangende laboratoria, houten panelen en het meubilair.
De petrolkleurige, multifunctionele trap is ontworpen is een beeldbepalende, verbindende sculpturale beweging als leerlandschap. Voor het interieur is gekozen voor een warm, natuurlijk kleurpalet dat aansluit bij de identiteit van de school. Voor het toevoegen van nieuwe materialen kozen we voor duurzame, recyclebare, onderhoudsvrije en exploitatiebewuste materialen met toolkit elementen die het karakter geven aan de school. Het kleurenpakket is warm en natuurlijk, met harmonieuze accentkleuren.
Wij vinden het belangrijk om de bijzondere kwaliteiten van architectuur te behouden en te koesteren. Daarom hebben wij circulariteit en duurzaam hergebruik centraal gesteld in het ontwerp-, sloop- en bouwproces. Zo veel mogelijk van het bestaande gebouw is gehandhaafd en heeft een compactere, beter georiënteerde opzet gekregen. Het te slopen beton is vermalen tot granulaat en ingezet voor de nieuwbouw. Ook zijn diverse zaken, zoals b.v. de staalconstructie, hergebruikt in het gebouw of elders.
Voor het interieur is samen met de gebruikers gezocht naar een balans tussen functie, comfort, onderhoud en de individuele wensen, zodat ze zich in hun nieuwe omgeving prettig en veilig kunnen voelen. Wij ontwierpen een diverse, verbindende leeromgeving met ruimte voor ontmoeting, waar leerlingen gezien worden, presentaties kunnen geven, kunnen ontspannen, maar ook in de treinzitjes kunnen werken. Door te kiezen voor een modulaire opzet met hout worden de elementen op natuurlijke wijze ingepast.
Het atrium is dé plek waar leerlingen geïnspireerd worden en waar de verschillende leergebieden, zoals van Kunst en Science, een duidelijk eigen identiteit krijgen. Boven de trap zweven de met hout beklede volumes met grote etalages waarin leerlingen hun werk kunnen tentoonstellen. De modecreaties die eerder in een hoekje stonden te verstoffen krijgen nu een plek in het hart van de school. Ook de oorspronkelijke kunst krijgt een tweede leven, zoals de monumentale reliëf van Hedda Buijs.
NOAHH_EX-Interiors_CLV_publicatietekening_doorsnede-1.pdf
DownloadNOAHH_EX-Interiors_CLV_publicatietekening_doorsnede-1.pdf
DownloadNOAHH_EX-Interiors_CLV_publicatietekening_begane-grond.pdf
DownloadNOAHH_EX-Interiors_CLV_publicatietekening_eerste-verdieping-1.pdf
DownloadNOAHH_EX-Interiors_CLV_situatietekening-1.pdf
DownloadNOAHH_EX-Interiors_CLV_publicatietekening_doorsnede-1.pdf
Download