Tekst Casper Schwarz Architects
Red Bull heeft het imago afwijkend te zijn en dingen anders te doen, en wil dat ook in het interieur laten zien. Dat was al zo in het vorige kantoor, dat veel weg had van een indoor skatepark. Dat ging echter ten koste van het werkcomfort. In ons ontwerpvoorstel hebben we het omgedraaid: We zijn eerst uitgegaan van een comfortabele en weldoordachte werkomgeving, om er pas dan een ‘Red Bull omgeving’ van te maken. We hebben het merk overal in geïnfiltreerd zonder het 'in your face' te drukken.
De grote raampartijen, diepe vloeren en het mooie uitzicht waren medebepalend voor de lay-out. We wilden dat iedereen van het licht en het zicht kan genieten en hebben de gevelzones multifunctioneel gemaakt en de zichtlijnen van gevel tot gevel getrokken. Ook hebben we een enorme vide en een interne trap toegevoegd om de mensen op de twee verdiepingen echt met elkaar te verbinden. Het hele interieur is een ontdekkingstocht waar je in elke hoek weer nieuwe verrassingen ontdekt.
Om een aantrekkelijke en menselijke werkomgeving te creëren is een ‘kantoorgevoel’ overal vermeden. Dat wordt direct duidelijk als je binnen komt, in een grote ruimte die veel weg heeft van een grand café. Geen receptiebalie, maar een multifunctionele brede bar van donker reclaimed hout. Alle materialen daaromheen zijn gebaseerd op een mix van een comfortabel interieur en de outdoor sponsorships van Red Bull. Ook is sportsgear van RB atleten verwerkt in meubels, traptreden en verlichting.
Meest in het oog springend zijn de XXL plantenbakken die zijn gemaakt van gesloopte scheepswanden. De schepen die voor de deur liggen zie je zo als zeer lokaal hergebruik binnen terug. Verder zijn vrijwel alle afwerkingsmaterialen hergebruikt dan wel van ecologische grondstoffen gemaakt, zoals ecologisch betoncoating, parelglas afval, natuurlijk akoestisch schuim en reclaimed hout. Ook zijn er materialen simpelweg weggelaten zoals tapijt en plafonds.
Red Bull zocht naar een interieurontwerp waarin ze kunnen werken, overleggen, brainstormen, filmen, feesten, evenementen houden, editen, focussen en doen wat ze maar willen doen, maar dan alles in een omgeving waar je je lekker voelt, wat comfort biedt, wat de merkidentiteit uitstraalt en voedt, en waar ze zich verbonden voelen aan elkaar. Dat alles is samengebracht in dit interieur. Iedereen die er doorheen loopt voelt de vrijheid die het biedt en de uitnodiging om je ding te doen.
Dit project is een mooi voorbeeld van hoe een werkomgeving weg kan blijven van gebaande paden, en afstand kan nemen van het typische 'kantoorgevoel'. Een menselijke omgeving waar je op elk moment van de week kan komen en wat je gemakkelijk integreert in je persoonlijke leven en leefomgeving. De locatie, het interieur, de beplanting, de diversiteit en het gevoel onderdeel te zijn van een bijzonder gaaf merk. Een voorloper van wat veel bedrijven zullen gaan doen de komende jaren. Een Habitoor.