Toelichting UNStudio - Het resultaat van deze ‘herontwikkeling in situ’ – is een gebouw met een groen en gezond binnenklimaat, een uiterst flexibel programma en een volledig nieuwe, energieopwekkende gevel bestaand uit zonnepanelen. Daarmee geeft het gebouw letterlijk uitdrukking aan de identiteit en de ambities van de Hanwha Group.
Onderdeel van het project was een herontwikkeling van de gevel, de gemeenschappelijke ruimtes, de lobby's, de vergaderruimtes, het auditorium en de bestuurskamers, evenals een herontwerp van de groene ruimte rondom het gebouw.
De herontwikkeling was nodig omdat het kantoorgebouw aan de Cheonggyecheon-kade in Seoul met een oppervlakte van 57.696 m2 , in zijn uitstraling niet langer aansloot bij de ambities van Hanwha als een van 's werelds grootste trendsetters op het gebied van milieutechnologie. Voor de aanbesteding ging UNStudio een samenwerkingsverband aan met Arup (duurzaamheids- en gevelconsulent) en Loos van Vliet (landschapsarchitect). Nadat het ontwerp van UNStudio als winnaar werd uitgekozen, werd ook lichtconsulent agLicht als partner benaderd.
Herontwikkeling in situ
Tijdens de modernisering van de gevel en van het interieur was het gebouw steeds volledig bezet en operationeel. Het bedrijf hoefde de werkzaamheden tijdens de verbouwing dus niet te onderbreken. Om dit mogelijk te maken werd het gebouw aan zowel de binnen- als aan de buitenzijde steeds met drie verdiepingen tegelijk, gefaseerd aangepakt.
Met de keuze voor een bouwmethode die niet alleen een minimale impact heeft op het functioneren van het bedrijf maar ook op het milieu, werd een voorbeeld gesteld voor alle partijen in het bouwproces om zich te richten op nieuwe parameters en duurzaamheidsmaatregelen die bij de modernisering van bestaande bebouwing kunnen worden toegepast.
Een responsief gevelconcept
In antwoord op het verzoek van de opdrachtgever om de omgeving, de natuur en het milieu leidend te laten zijn in het ontwerp, ontwikkelde UNStudio een geïntegreerd, responsief gevelconcept dat het binnenklimaat van het bestaande gebouw verbetert en tegelijk een relatie aangaat met het programma en de locatie.
Ben van Berkel: “In onze minimalistische, geïntegreerde aanpak voorziet het gevelontwerp het hoofdkantoor van volledig inclusieve systemen die de het binnenklimaat van het gebouw sterk verbeteren, hetgeen ook het comfort van de gebruiker verbetert, en een grote mate van duurzaamheid en betaalbaarheid garandeert. Dankzij dergelijke volledig geïntegreerde ontwerpmethodes kunnen de gevels van nu functioneren als responsieve, optimaal presterende schil, die zich zowel contextueel als conceptueel aanpast aan de omgeving, terwijl de omstandigheden binnen gelijk blijven.”
De uitstraling van de gevel wordt bepaald door een grote mate van afwisseling, onregelmatigheid en detaillering. Dat effect wordt bereikt door de oriëntatie van het gebouw ten opzichte van de zon, maar ook door het programma zelf: door te variëren met de plaatsing van de gevelpanelen ontstaan er op verschillende plekken in de gevel functionele openingen.
In het nieuwe ontwerp voor Hanwha HQ heeft de noordelijke gevel een open karakter (om zo veel mogelijk daglicht toe te laten), terwijl de gevel aan de zuidzijde minder zonlicht doorlaat (om te voorkomen dat het gebouw van binnen te veel opwarmt). De specifieke plaats van de openingen in de gevel zijn ook gekozen met oog op het uitzicht: groot waar het uitzicht weids is, kleiner daar waar je op andere gebouwen uitkijkt.
Zonnepanelen en de invloed van de zon
Direct zonlicht op het gebouw wordt zo veel mogelijk gereduceerd door ruiten in een bepaalde hoek op de gevel te plaatsen en zo op die manier schaduw te creëren. Het bovenste deel van de zuidelijke gevel is wel zodanig georiënteerd dat er direct zonlicht op valt.
Op de niet-transparante gevelpanelen aan de zuidzijde, waar de kracht van de zon het sterkst is, zijn zonnepanelen bevestigd, op zo’ nmanier dat de energieopbrengst maximaal is.
Landschapsontwerp
Een vloeiende plaza-achtige landschap rondom het gebouw nodigt mensen uit om het gebouw van alle kanten te betreden. Daarbij is de begroeiing multifunctioneel, in de zin dat het niet alleen dient als bewegwijzering maar hierdoor worden ook zitjes en verblijfsplekken gecreëerd. De verschillende landschapszones zijn bedoeld voor een keur aan activiteiten, voor privé-gebruik en ontspanning tot grootschalige bijeenkomsten.
Het interieurconcept: lobby's, liftruimtes, kantoren en vergaderruimtes
In het concept van UNStudio voor de lobby's van het Hanwha hoofdkantoor loopt het landschap door tot in het interieur, waar het als bewegwijzering dient. Natuurlijke materialen en groen creëren een rustgevende omgeving voor bezoekers.
Een subtiel kleurenschema wordt gecombineerd met een houten aankleding. In zowel de noordelijke als zuidelijke lobby biedt een koffiecorner de gelegenheid tot contact en sociale interactie.
Het nieuwe gevelontwerp benadrukt de verhoogde plafonds van de lobby's doordat er extra daglicht wordt binnengelaten en er een visuele connectie ontstaat tussen de pleinen buiten en het interieur.
Bij de liften op de kantoorverdiepingen lopen de gemeenschappelijke ruimtes en de gangen naadloos in elkaar over, dankzij de intuïtieve bewegwijzering in de vorm van ontwerpelementen en geïntegreerde verlichting.
De verbinding tussen de liftruimtes en de gemeenschappelijke ontvangstruimtes en gangen zorgt op alle verdiepingen voor een uniforme uitstraling, maar biedt tegelijkertijd de flexibiliteit om de werkruimtes zowel voor nu als in de toekomst, qua type en oppervlak aan te passen aan de behoeften.
De bewegwijzeringsstrategie is ook toegepast in de vergaderruimtes. Deze met glas afgescheiden ruimtes bieden verschillende niveau’s van transparantie – voor privacy, maar ook om voldoende licht toe te laten.
Een van die vergaderruimtes is het auditorium, dat al naar gelang de verschillende evenementen of vergaderingen kan worden aangepast.
De wandbekleding van het auditorium verbetert de akoestiek. Dankzij de variabele belichting en lichtinstellingen kan per evenement de juiste sfeer worden gecreëerd.
Het interieurconcept – restaurant en bestuurskamers
De gemeenschappelijke ruimtes, die zijn bedoeld voor alle Hanwha-medewerkers, koppelen de diverse afdelingen aan elkaar en vormen informele sociale ruimtes met hoogwaardige ruimtelijke en materiële kwaliteiten.
Het restaurant op de 28ste verdieping biedt de gelegenheid tot rust, verpozing en het versterken van de inwendige mens. Warme houttinten, natuurlijke materialen en veel groen zorgen voor een ruimte waar de medewerkers zich weer helemaal kunnen opladen. Het restaurant is in verschillende zones verdeeld en in elke zone worden andere gerechten geserveerd.
De zones onderscheiden zich aan de hand van de kleuraccenten in stoffering en meubilair en hebben elk een geheel eigen karakter. De privé-eetruimte heeft een intieme sfeer dankzij het donkerdere kleurenpalet en de subtiele verlichting.
Ook de bestuurskamers op de executive-verdieping (de 27ste) zijn grondig verbouwd. Formele vergaderzones worden afgewisseld met informele ruimtes voor sociale interactie.
Op de executive-verdieping wordt bewegwijzering bepaald door middel van verlichting. Op het grote vloeroppervlak zijn verschillende speciaal ontworpen (privé)ruimtes gecreëerd waar je in verschillende samenstellingen kunt werken: alleen, in kleine teams of met het voltallige bestuur.