Het nieuwe station is ruimer van opzet, wat wordt versterkt door een groot glazen venster met direct uitzicht op de stad. Ook het dak boven de sporen is van glas. Het station heeft een loopbrug dat de zestien sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna 50 meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000 m2 beslaat. In de stationshal is ook ruimte voor nieuwe winkels en kantoren (4.000 m2). De ondergrondse stalling biedt onderdak aan 5.190 fietsen.
Tijdens de opening
Knooppunt en entree
Behalve als knooppunt van de stad, waarin alle vervoersstromen samenkomen, krijgt de stad met het gebouw ook een nieuwe entree. Het vernieuwde Kruisplein zorgt voor een autoluwe verbinding met het centrum en de culturele as van Rotterdam.
Roerige voorgeschiedenis
Nadat de beslissing was genomen voor het vervangen van het bestaande Centraal Station, een ontwerp van Sybold van Ravesteyn uit 1957 werden verschillende ideeën gelanceerd.Een daarvan was het ontwerp van William Alsop. Hij bedacht twee gigantische champagneglazen als entree. Dit werd verworpen door de kosten. Opdrachtgevers Railconsult en de gemeente Rotterdam gaven de opdracht aan Team CS, bestaande uit van Benthem Crouwel, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8.
Rotterdam Centraal is het eerst opgeleverde van vijf nieuwe stations. De andere vier ‘sleutelprojecten’ zijn de in aanbouw zijnde centrale stations van Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Breda. Door de verbouwing kan het Rotterdamse station 320.000 reizigers aan in 2025.