Stads uitzicht
Het park, met een overweldigend uitzicht over en tussen de oude pakhuizen door naar de Hudson Rivier, is onderdeel van de reconstructie van een afgesloten en industrieel stadsdeel in een publiek toegankelijke en programmatisch gemengde wijk. De transformatie is al een tijdje aan de gang, maar is pas nu goed zichtbaar: oude pakhuizen worden verbouwd tot woningen, winkels, galeries en uitgaansgelegenheden en op strategische plekken zijn nieuwe en stilistisch opvallende woon- en hoteltorens neergezet door niet de minste architecten.1
Uitbreiding
De transformatie van het goederenspoor vindt plaats in twee fasen. Na het eerste deel tussen de 10e straat en de 24ste straat zal in de nabije toekomst het park worden uitgebreid tot de 33ste straat. De ingreep, ontworpen door James Corner Field Operations, Diller Scofidio + Renfro in samenwerking met de Nederlandse tuinarchitect Piet Oudolf, betreft een nieuwe invulling van de verder oude structuren, met hier en daar strategisch geplaatste nieuwe elementen. Oudolf koos voor planten die verlaten spoorviaducten overwoekeren en combineerde deze met planten afkomstig uit de Amerikaanse prairies.
Sfeer van een viaduct
Op verschillende plekken zijn de oude rails nog zichtbaar, al zijn deze verhoogd teruggelegd om ruimte te creëren voor de nieuwe constructie en de drainage van het park. Loungebanken staan hier en daar op het spoor als achtergelaten goederenwagons. Deze elementen geven het park een vorm van natuurlijkheid. Ze accentueren het viaduct, in tegenstelling tot de Promenade Plantée die kan worden gezien als een ontkenning ervan.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 11, 2009, p100.