Bij de transformatie van het monumentale schoolgebouw is het gebouw grotendeels behouden. Deze keuze vroeg wel om een schaalingreep. Daarom is een aantal ingrijpende gebaren gemaakt: de vloeren van de lokalen zijn verwijderd. Zo is onder meer de houten kap van binnenuit zichtbaar geworden. In een van de vrijgekomen ruimtes is een grote diagonale openbare trap gesitueerd. Deze creëert een compleet nieuwe routing door het gebouw en zorgt voor een nieuwe ruimtelijkheid waarbij de oorspronkelijke gangstructuur behouden kon worden. Ook is een aantal perforaties gemaakt. Hier wordt de nieuwbouw en de oudbouw verbonden door middel van meerdere trappen en bruggen. School 7 heeft meerdere functies: bibliotheek met kantoorruimtes en ontmoetingsruimte. Het ontmoeten vindt plaats in het leescafe, de theaterzaal en op de entreetrap. Gekozen is voor een uitnodigend interieur waar de bibliotheek als huiskamer van de stad ingezet is. Het karakter en de sfeer van de oude school is behouden. Onder meer zijn de voormalige wc’s omgebouwd tot werkplekken. De bibliotheek zelf is gelegen in de nieuwbouw. Hier is gekozen om de boekencollectie aan de buitengevel te verbinden om zodoende intimiteit aan de gevel te realiseren. De ritmiek van de boekenkasten is bepalend voor de gevelopeningen.
BiermanHenket