Gamma vlek D Heerlen

De nieuwe Gamma in Heerlen is een opvallende verschijning. Hoewel gebouwen op de woonboulevard vaak nauwelijks architectuur te noemen zijn staat er soms een verrassend werk tussen. Het nieuwe onderkomen van de doe-het-zelf keten is ontworpen door Buro de Munck. Door een effectieve ketensamenwerking is het binnen recordtijd van de grond gekomen.

“Ons streven is een abstracte witte kist te realiseren die zweeft boven het landschap”, aldus Buro de Munck. De zware donkere plint vormt de solide basis die de witte bovenbouw boven het landschap uit tilt. De plint is opgebouwd uit betonnen sandwichpanelen met als buitenafwerking antraciet uitgewassen grind.

Opvallend is vooral de lichte bovenbouw die door zijn opbouw een zekere gelaagdheid krijgt. Aan de voorzijde steekt de opbouw uit ten opzichte van de plint en fungeert zo als luifel boven de entree. Stalen roosters met verschillende transparanties hangen hier drie meter voor de gevel. Vooral in het donker, wanneer de achterliggende gevel blauw wordt verlicht, levert dit een interessant beeld op. Door de smalle verticale roosters verschijnt een gepixelt beeld van de achterliggende gevel en reclame.

De luifel is evenals de reclametoren opgebouwd uit een ranke driedimensionale staalconstructie met gevelroosters. Deze constructies zijn net zoals de stalen gevelpanelen van de bovenbouw voorzien van een witte poedercoating. Door de verschillende roosters ontstaan overdag schaduwpatronen en kijk je afhankelijk van de hoek dwars door de constructie heen.

Branding is vanzelfsprekend onderdeel van ‘woonboulevard-architectuur’. Vaak worden reclame-uitingen echter achteraf op een gevel geplakt. In dit ontwerp is de branding vanaf het eerste moment meegenomen. “De blauwwitte reclame word als vanzelfsprekend opgenomen door de witte massa. De architectuur is een verlengstuk van het logo en omgekeerd, een synergie tussen architectuur, reclame en omgeving”, aldus de architect. De grote logo’s vullen gehele gevelvlakken. Het logo boven de entree markeert tevens de ingang.

Door een effectieve ketensamenwerking is het project bijzonder snel gebouwd. In een vroeg stadium zijn de aannemer, staalbouwer en constructeur bij de engineering betrokken. De expertise van de verschillende partijen kon zo optimaal worden benut om fouten te voorkomen en kostenbesparende uitvoeringsdetails in het ontwerp op te nemen. Ook leidde dit tot een efficiënte staalconstructie en een zeer korte bouwtijd. Het DO werd binnen drie weken uitgewerkt tot vergunningsrijpe stukken. Nog geen acht maanden later werd het al opgeleverd.