Noordzee-expositie in Diergaarde Blijdorp, Rotterdam

In Diergaarde Blijdorp is onlangs een expositie geopend die de nadruk legt op het leven in de Noordzee. 'Expo Zeereservaten', geïnitieerd door Greenpeace en ingericht door ontwerpbureau De Organisatie, laat de noodzaak zien van zeereservaten om het leven in deze zee te beschermen. Door slim gebruik te maken van kleuren en licht, wordt de boodschap overgebracht op de bezoekers.

In een zaal in het Oceanium is op een grafische wijze de zeebodem nagebootst. Zo zijn op de vloer en in het lichtmeubel isobaten aangebracht. Dit zijn lijnen waarmee op zeekaarten hoogteverschillen op de bodem worden aangeduid. In een hoek is een woud van ziewier gemaakt waar kinderen leren over de Noordzee. Talloze vissen en ander leven in de zee die op de muur zijn geschilderd, maken het beeld compleet.

Belichting

Vooral deze muren vertellen het verhaal. “Door slimme belichting kunnen we het ene moment aan het publiek laten zien hoe de Noordzee eruitziet met zeereservaten en even later zonder’’, zegt Kimmo de Reuver van De Organisatie.

Rood en blauw

Met blauwe verf is het zeeleven weergegeven. Met rode verf zijn de bedreigde soorten geaccentueerd. Door de muren afwisselend met rood en blauw licht te beschijnen, wordt in een klap de noodzaak van zeereservaten duidelijk. “Het blauwe licht laat alleen de blauwe verf zien. Met deze verf portretteren we de rijke biodiversiteit in de zee. Als het rode licht schijnt, wordt de rode verf zichtbaar en is duidelijk welke soorten al zijn verdwenen en welke op het punt staan te verdwijnen.” Zo zwommen nog niet zo lang geleden grote tonijnen in de Noordzee. Met hetzelfde principe wisselen de woorden ‘Zeereservaten’ en ‘Red de Noordzee’ elkaar af.

AR en touchscreens

De rijkheid van de Noordzee wordt ook getoond via gelaagde kijkdozen. Door plaats te nemen op het lichtmeubel kan ook een natuurfilm bekeken worden die wordt getoond op een videowall. Ook is er augmented reality in de expositie verwerkt en kunnen via touchscreens persoonlijke, digitale naamvissen worden aangemaakt.

Boodschap

De boodschap van ‘Expo Zeereservaten’ is duidelijk. De Noordzee moet worden beschermd anders gaat het ten koste van een unieke biodiversiteit. Greenpeace legt de bezoeker van Blijdorp een simpel maar ambitieus plan voor. Reserveer 40 procent van de Noordzee voor de natuur. In dit gebied geen visserij, koopvaardij en olieplatforms. Alleen dan heeft het rijke leven in de Noordzee een kans behouden te blijven.

Duurzaamheid

Voor de expo 'Zeereservaat’ zijn uitsluitend milieuvriendelijke en duurzame materialen gebruikt. Daarnaast is alleen gewerkt met lokale bedrijven om het woon-werkverkeer zo laag mogelijk te houden.