ARC17 Interieur: Philips Stadion Promenade - M+R interior architecture

Publieke ruimten in openbare gebouwen, zoals theaters, luchthavens en stadions hebben de uitdaging het verblijf van de bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken. Naast natuurlijk de 'hoofdact'; het theaterstuk of de wedstrijd. De omliggende ruimten zijn een concentratie van facilitaire voorzieningen (toiletten, garderobes etc.), routing, verblijven en horeca. Daarbij komt dat er sprake is van een kortstondige piekbelasting voor en na de voorstelling met als 'climax' de pauze; vaak niet langer dan 15 minuten. In de korte pauze tijd wil de bezoeker cognitief haar weg vinden van de stoel, naar de sanitaire ruimten, een natje en een droogje om vervolgens weer op tijd terug te zijn voor de voortzetting van het programma. De opgave deze publieke ruimte goed vorm te geven vraagt aan de interieurarchitect kennis te hebben van routing, veiligheid en vooral het inleven in de beleving van de bezoeker. De ruimten dienen aantrekkelijk te zijn, makkelijk bereikbaar, stress reducerend en duurzaam. Deze publieke ruimten dienen zo ontworpen te zijn dat ze zowel met maximale en minimale bezetting goed functioneren. Een juist integratie van techniek en esthetiek (: kleur, licht en materiaaltoepassingen) zijn de bestanddelen voor bijzondere en aangename publieksruimten.

Zondag 15 januari 1911 speelt het Philips-elftal haar eerste wedstrijd aan de Frederiklaan op exact dezelfde locatie waar nu het Philips Stadion ligt. De hoofdtribune van het huidige stadion is eind jaren 80 grondig verbouwt. Het plan behelsde een uitbreiding van de hoofdtribune met meer zitplaatsen, een uitgebreider programma in een groter gebouw met een nieuwe entree, een vergadercentrum, founder en business lounges en een Publieke Promenade op de 2e verdieping. Als onderdeel van het programma ‘Gastvrij Philips Stadion’ heeft M+R interior architecture een masterplan ontwikkeld voor de publieke ruimten van het stadion. Het masterplan is een richtlijn voor de facilitaire voorzieningen en de publiekscatering in het stadion, waarbij al de communicatieve aspecten worden belicht van communicatie tot en met architectuur en beleving. Samen met Philips Lighting (founder) en Scherpontwerp (grafische vormgeving) heeft M+R een totaalplan ontwikkeld voor de Promenade en ring 5e verdieping van de hoofdtribune Philips Stadion.

Verbeteringen

De verbouwingen aan de zuidkant van het Philips Stadion zijn onderdeel van een reeks vernieuwingen in het stadion. De vernieuwde promenade, heeft een internationaal, warm en sfeervol PSV-uiterlijk gekregen. De lengte van de Promenade bedraagt ca. 120 meter en is direct toegankelijk vanaf het openbaar gebied aan de Frederiklaan. Het inrichtingsconcept voor deze langgerekte ruimte bestaat uit 3 deelconcepten met ieder een PSV held als thema: het verleden: Coen Dillen; het heden: Guus Meeuwis en de toekomst: Memphis Depay.

DONKER

De tribune zijde van de Promenade is uitgevoerd in een donkere uitstraling met speciaal ontworpen geprint behang met teksten en beeldmateriaal (Scherpontwerp). Ook de club successen worden hier belicht. De gehele wand is uitgevlakt en kozijnen van de verdiept liggende deuren e.d. zijn hierin opgenomen zodat er een strakke wand is gerealiseerd. De kaders in de deuren zijn voorzien van een metalen zetwerk. De deuren geven toegang naar de toiletruimten. M+R heeft deze volledig in rood uitgevoerd: de vloer, de wanden en het plafond. In het plafond zijn led verlichtingslijnen opgenomen in de vorm van cirkels. Bij het openen van de deur ontstaat er een prachtig kleurcontrast. Ook de witte urinoirs steken sterk af in deze rode ruimte. De doorgangen naar het stadion zijn voorzien van verlichte plafondelementen met dynamische led verlichting. Deze led verlichting geeft aan wanneer de wedstrijd begint en kan ook gebruikt worden bij calamiteiten. Samen met PSV is het plan ontwikkeld doorkijken te creëren naar het voetbalveld. Ook al is de vrije hoogte aan deze tribunezijde beperkt, geven deze doorkijken een prachtig ruimtelijk effect en een absolute meerwaarde voor de totale beleving. De ruimten rondom deze vensters zijn ingericht als ontmoetings- en verblijfsruimten en voorzien van zwarte statafels en krukken. De interne trapdoorgang is zichtbaar gemaakt met een glazen brandwerende ombouw en geeft een doorkijk naar de 1e verdieping. De trap is tevens etalageruimte voor de naastgelegen merchandise shop; er zijn etalagefiguren geplaatst met de clubtenues. Het plafond in het trappenhuis is uitgevoerd in luminous textiles met dynamische led verlichting. De existerende betonvloer is weer zichtbaar gemaakt en voorzien van een speciale coating. Het bestaande lamellen plafond is geheel verwijderd ten behoeve van meer vrije hoogte en extra ruimtelijke werking. Het bouwkundige plafond is inclusief de installaties antraciet gespoten. Daarnaast zijn er houtwolcement platen aangebracht ter verbetering van de ruimte akoestiek.

LICHT

Ieder thema is voorzien van een grote efficiënte bar volledig ingericht op een snelle service met name voor de piekbelasting tijdens de rust(pauze). De bars zijn visueel zichtbaar gemaakt middels houten lamellenplafonds met rode en witte led cirkels. De bouwkundige kolommen zijn voorzien van een stalen ombouw met geïntegreerde beeldschermen. Bij al de horeca punten zijn meerdere beeldschermen opgenomen. Deze digitale schermen worden gebruikt voor acties, actualiteiten, de ‘menu’kaart en sportfragmenten. De vloerafwerking in het horecagedeelte is voorzien van speciaal houtvinyl. Achter de midden bar (Guus Meeuwis) is een grote koelruimte geplaatst voor de biertanks. Vanaf hier wordt het grootste deel van het stadion voorzien van bier. De biertanks zijn prachtig zichtbaar gemaakt en vormen een ‘eyecatcher’ in de ruimte. De midden bar heeft naast 10 verkooppunten voor drank ook 5 verkooppunten voor eten. Bij de bar in de Memphis Depay corner zijn vaste banken en zitjes voorzien. De tafels en stoelen zijn uitgevoerd in een lichte ‘white wash’ uitvoering. De laatste ontwikkelingen op het gebied van licht, beeld en geluid zijn onderdeel van het totale concept. De verlichting kan per lichtarmatuur worden aangestuurd. Een toevoeging van ‘beacons’ geeft PSV de mogelijkheid om het ‘crowd-management’ te monitoren en te sturen. Bijvoorbeeld door middel van een app kunnen bezoekers individueel benaderd worden met gerichte informatie bijvoorbeeld waar met het snelst een drankje kan bestellen, aanbiedingen en (sport)nieuws. Met de nieuwe inrichting van de Promenade heeft PSV weer een toonaangevende en toekomstbestendige publieksruimte van internationale allure.