toelichting door KCAP
Overal in de wereld ontwikkelen stationsgebieden zich tot gelaagde stedelijke knooppunten waar verkeersstromen samenkomen en functies als wonen, werken, winkelen en vermaak worden gebundeld. Ook de omgeving van stations moet vaak worden aangepast om ruimte te bieden aan de dynamiek van verschillende soorten vervoersstromen en allerlei voorzieningen.
Aansluiting
Zo wordt ook de omgeving van het Hauptbahnhof van Zurich aangepast aan de eisen van de tijd. Het krijgt een nieuwe structuur die naadloos aansluit op de omgeving. Vanaf het oude stationsplein wordt een diagonale verbinding getrokken die de hoofdas vormt van het nieuwe stationsgebied en naar de aangrenzende stadsdelen voert.
Zichtlijnen
Dwars hierop worden bestaande straten in noord-zuidelijke richting doorgezet tot aan het spoortracé. Doordat ook aan de overzijde van het spoor een strook wordt herontwikkeld, komen station en sporen geïntegreerd in het stedelijk weefsel te liggen. Zichtlijnen en een nieuwe brug over het spoor verbinden de beide zijden tot een geheel.