Masterplan Europaallee Zürich - KCAP

Het stationsgebied van Zurich is vanwege zijn centrale positie en bereikbaarheid een belangrijke ontwikkelingslocatie. In het masterplan worden de morfologie en blokstructuur van de omringende stad doorgezet om het gebied op een natuurlijke wijze in zijn omgeving in te passen. Voor de nieuwe blokken zijn bebouwingsenveloppen vastgesteld met basisregels voor maximale maatvoering, bezonning en zichtlijnen. Zo ontstaat een duurzame structuur die geleidelijk kan worden ingevuld volgens actuele programmatische wensen, architectonische smaak en ontwikkelingen in de markt.

toelichting door KCAP

Overal in de wereld ontwikkelen stationsgebieden zich tot gelaagde stedelijke knooppunten waar verkeersstromen samenkomen en functies als wonen, werken, winkelen en vermaak worden gebundeld. Ook de omgeving van stations moet vaak worden aangepast om ruimte te bieden aan de dynamiek van verschillende soorten vervoersstromen en allerlei voorzieningen.

Aansluiting

Zo wordt ook de omgeving van het Hauptbahnhof van Zurich aangepast aan de eisen van de tijd. Het krijgt een nieuwe structuur die naadloos aansluit op de omgeving. Vanaf het oude stationsplein wordt een diagonale verbinding getrokken die de hoofdas vormt van het nieuwe stationsgebied en naar de aangrenzende stadsdelen voert.

Zichtlijnen

Dwars hierop worden bestaande straten in noord-zuidelijke richting doorgezet tot aan het spoortracé. Doordat ook aan de overzijde van het spoor een strook wordt herontwikkeld, komen station en sporen geïntegreerd in het stedelijk weefsel te liggen. Zichtlijnen en een nieuwe brug over het spoor verbinden de beide zijden tot een geheel.