Toelichting KCAP | Beeld Rene Dürr
Gelegen ongeveer 3 kilometer ten westen van Lausanne, aan de noordelijke oevers van het Meer van Genève, ligt de gemeente Renens; een groene forensenwijk. Lausanne is de op drie na grootste stad in Zwitserland, met een bevolking van ongeveer 140.000 inwoners, en het grootstedelijk gebied is verweven met een uitgebreid bus-, metro- en spoorwegnetwerk. Renens zelf telt ongeveer 21.000 inwoners en is per trein gemakkelijk bereikbaar vanuit het stadscentrum van Lausanne. Het fungeert ook als eindpunt van de oost-west metrolijn van de stad.
Het gebied is opmerkelijk als eindpunt voor de oost-west metrolijn van de stad, met het belangrijkste treinstation van Renens slechts enkele honderden meters verwijderd van een eens onderbenut stuk grond. Dit langgerekte perceel, eerder gebruikt door de stad als opslagruimte voor goederen die per trein werden vervoerd, is onder begeleiding van KCAP getransformeerd tot een levendige woon- en werkbuurt, waarmee een voormalig entrepotsterrein nieuw leven is ingeblazen.
De transformatie
Het masterplan van KCAP voor het entrepotsgebied in Renens markeert de transformatie van een industrieel spoorwegterrein naar een eigentijdse stedelijke voetgangerszone. Deze ontwikkeling harmoniseert de unieke kenmerken van de locatie - zoals meerdere toegangspunten en de nabijheid van gemengde gebruiksgedeelten (zoals woningen, winkels en openbare voorzieningen) - en een boeiende stedelijke structuur rijk aan geschiedenis en unieke gebouwtypologieën, binnen het bestaande natuurlijke stedelijke landschap.
Een centraal element van dit masterplan voor het zacht glooiende terrein is een royale, levendige laan die oost-west over het grondgebied loopt en is gewijd aan voetgangers- en fietsgebruik, waaromheen de nieuwe stedelijke geografie is gearticuleerd. Deze centrale as werkt niet alleen verbindend, maar creëert ook diverse openbare ruimtes, waarbij voormalige noord-zuid magazijnpaden worden getransformeerd tot nieuwe woonroutes.
Dorpsgevoel rondom hoofdas
Het ontwerp integreert de parkpromenade langs de 'Mèbre', strekt zich uit over de Rue du Simplon naar de spoorweg en verbetert het voetgangers- en fietsnetwerk. De architectuur van de ontwikkeling, met noord- en zuidvolumes, creëert een genuanceerde mix van semiopenbare en private ruimtes, waarbij een intiem dorpsgevoel ontstaat rond deze hoofdas. Woningunits op de begane grond beschikken over tuinen die de leefruimtes naar buiten uitbreiden, terwijl bewoners op hogere verdiepingen worden aangemoedigd om deel te nemen aan gemeenschappelijke tuinpercelen, wat een gevoel van gemeenschap en verbondenheid met het directe gebied bevordert.
Deze gefaseerde implementatie zorgde voor een natuurlijke integratie van de nieuwe ontwikkeling in zijn omgeving, waarbij werd bijgedragen aan de algehele stedelijkheid van het gebied zonder de historische essentie ervan uit te wissen. Door zorgvuldig plannen en ontwerpen verbetert het ontwerp voor Renens het bestaande stedelijke weefsel door nieuwe lagen functionaliteit en leefbaarheid toe te voegen, waardoor een levendige, duurzame buurt ontstaat die zijn industriële verleden respecteert en tegelijkertijd vooruitkijkt naar een dynamische toekomst.