toelichting door BETA
Sinds het faillissement van de Amsterdamse NDSM-Werf in de jaren 80 is Rhebergen Multihull Yachts gevestigd op een deel van het inmiddels Rijksmonumentale complex. Met de wens van de Gemeente om het gebied opnieuw in te richten werd BETA door de firma Rhebergen gevraagd om het eerste bouwwerk van een nieuw masterplan te realiseren.
De hal wordt in de basis gebruikt voor opslag, onderhoud en het bouwen van nieuwe jachten. Daarnaast is het in gebruik als kantoor en biedt het incidenteel ruimte aan locatietheater en andere culturele evenementen van de NDSM Werf. De uitdaging was om een geschikte architectonische taal te vinden welke recht zou doen aan opgave en context maar tegelijk in het sportieve budget zou passen.
Geïnspireerd door de naastgelegen Scheepsbouwloods is er een vergelijkbare constructieve logica toegepast. De primaire draagstructuur bestaat uit een kraanbaan waaromheen een secundaire, lichter gedimensioneerde structuur is geplaatst welke de spanwijdte van het gebouw definieert.
De rigoureus doorgevoerde toepassing van industriële materialen biedt een lijnen- en vlakkenspel met een variatie aan schaal, ritme en kleur. Het gebouw is bekleed met verschillende profielplaten, welke met hun variërende amplitudes een veelheid aan schaduwen en reflecties bieden op de uitgestrekte oppervlaktes. Twee perforaties – één rond, de ander rechthoekig – bieden reflecties van de omgeving en een blik op een interne wereld.
Het seizoensgebonden gebruik maakt dat de interne logistiek een punt van aandacht is. Ontleend aan de hangar archetype, bieden drie schuifdeuren de mogelijkheid om de loods aan één zijde volledig te openen richting kade en water.