Toelichting door YA Architecten - De verschillende leerplekken hebben elk een eigen uitstraling. Deze worden met elkaar verbonden door de rode draad door het gebouw; groen. Dit begint al bij de entree met een hoge plantenwand en zet zich door in het groene accent in het meubilair. Ook is in het ontwerp de plek van diverse andere planten meegenomen en zijn groene accenten toegevoegd op de glazen wanden van de lokalen.
Deze open leercentra zijn de kern van de school; hieromheen meanderen verschillende lokalen die naar behoeven kunnen worden verbonden mét, of juist afgesloten van elkaar.
In deze leercentra zijn verschillende vormen van werkplekken gecreëerd. Elk met een eigen karakter, maar passend in de rode draad. De één is gericht op samenwerken, de ander juist op zelfstandig werken.
De voorheen voor het archief gebruikte zolder is door het toevoegen van daklichten één van de meest spraakmakende plekken geworden. Hier worden de teken- en handvaardigheidslessen gegeven en vinden de dramaklassen plaats.
Het lokaal voor scheikunde en biologie heeft door het aanpassen van de constructie de ruimte gekregen voor een prachtig interieur. De witte lange tafels met groen accent passen geheel in het concept.
In de stiltelokalen is met de indeling en het toevoegen van groen gezorgd voor een rustig karakter zodat de leerling de ruimte krijgt voor zijn eigen ontwikkeling.
Door het weghalen van verschillende loopbruggen en het toevoegen van een brede trap ontstaat bij de entree een inspirerende aula die meteen het karakter van de nieuwe school laat zien aan de bezoeker, docent en leerling.