Toelichting door MIX architectuur - Het uitgangspunt voor het uiterlijk van het gebouw is het prefab betonnen casco; de constructie en bouwmethodiek bepalen de verschijningsvorm. Het casco in beton is gekozen voor efficiënt ruimtegebruik, veiligheid en inpassing tussen toekomstige woningen. Het casco bestaat uit een splitlevelplattegrond met een doorgaande rijloper. Het robuuste beton past goed bij het stoere en industriële karakter van Oostenburg. Het intensiveren van het parkeren nabij de autotoegang van de wijk zorgt voor een autoluw eiland met een levendige openbare ruimte.
Voelbare beweging
De splitlevelstructuur van het Parkeerhuis is zichtbaar gemaakt in de gevel aan de spoorzijde waar de autotoegang is. Middels een open structuur van accoyahouten lamellen is de beweging in structuur en programma hier maximaal voelbaar. De lamellen kragen 250 millimeter uit ten opzichte van de gevellijn. Dit geeft een rijke dynamiek en wisselend beeld wanneer je erlangs kijkt vanuit de trein. Aan de INIT-zijde bevinden zich de voetgangersstromen en zijn de liften en trappen gesitueerd. In de gevel verbindt de naar voren geplaatste lift op natuurlijke wijze de vloervelden van de splitlevel aan elkaar.
Spel van tegenstellingen
Tussen de vloervelden zijn de prefab gevelelementen subtiel uit elkaar geplaatst voor een spannend spel van dilataties. Het gevarieerde ritme van deze wisselende dilataties creëert in het donker een opmerkelijk lichtspel. Het mozaïek van de geveldelen heeft een extra detaillaag door de verschillende afwerkingen van het beton. Hierin komen de verschillende bekistingsmethodieken naar voren: houten planken, rietmatten en glad. Er ontstaat een rijk spel van tegenstellingen tussen open en gesloten, ruw en glad, dof en glanzend en breed en smal.
Historisch karakter
Om de geschiedenis van het (werk)eiland te benadrukken zijn in de toegangspoorten twee vroege kunstwerken verwerkt die het historische karakter van het gebied laten zien. Door middel van perforaties met verschillende afmetingen zijn de beelden te zien. In de avond schijnt het licht hierdoorheen; dit onthult een nieuwe laag van het gebouw op zijn plek.
Energieneutraal
Het zeven bouwlagen tellende gebouw heeft een sedumdak voor duurzame waterberging. Verder is het dak voorzien van 719 pv-panelen. Hiermee wekt het Parkeerhuis voldoende energie op om volledig energieneutraal te zijn. Rui laadpalen maken gebruik van de resterende energie. Het gebouw is zodoende de groenste locatie van Q-Park in Amsterdam.
Multifunctioneel stadseiland
Op het Amsterdamse Oostenburg worden de komende jaren circa 1800 woningen gebouwd, in diverse segmenten. Ook wordt voorzien in ontspanningsplekken, horeca, bedrijvigheid en parkeren. Belangrijke historische gebouwen op het stadseiland, zoals de Van Gentdhallen en monumentale Werkspoorhal, blijven bewaard. Dit zorgt voor een stoer en robuust woon- en werkgebied.