ARC20: KLM Crown Lounge Schiphol - concrete

De enige manier voor KLM om het verschil te maken is aan de grond, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. In de lucht zijn de mogelijkheden beperkt. Bovendien zit niet iedere reiziger in elk vliegtuig, maar elke veel vliegende reiziger kan wel toegang krijgen tot de KLM lounge. Budget airlines concurreren op prijs, KLM concurreert op beleving. Een showstopper lounge is daarom essentieel om relevant te blijven.

Toelichting door concrete - De beleving van de KLM Crown Lounge is gemaximaliseerd; het bedient alle wensen van de gast, van cocktail tot cultuur. De airport lounge is bijvoorbeeld de eerste met een sterrenrestaurant.

De Dutch Mountain

Het ontwerp is een representatie van het Nederlandse landschap, mentaliteit en cultuur, zonder de clichés te gebruiken. De indeling is gebaseerd op de verschillende aspecten van het Nederlandse landschap: zee, lucht, polder en stad. De Dutch Mountain - een van de showstoppers van de lounge - staat vol met Dutch Design; van de grote namen tot aanstormend talent. Reizigers die een tussenstop hebben op Schiphol en niet verder dan de airport het land in gaan, hebben toch een stukje van Nederland gezien.

KLM Lounge Dutch Mountain 

Uitnodigende aaneenschakeling van ruimtes

De Crown Lounge is het antwoord van KLM op de belevingseconomie; het aanbod is toegepast op de vrijheid van keuze, waar de moderne reiziger tegenwoordig vanuit gaat. Om je thuis te laten voelen, zijn de grenzen vervaagd, geen hekjes of drempels, maar uitnodigende aaneenschakeling van ruimtes. Voor elke gemoedstoestand één, wil je mensen ontmoeten onder het genot van een snelle gezonde snack in de City, heb je iets te vieren en wil je een bijzondere cocktail en een sterren-diner in de Sky, verveel je je en wil je vermaakt worden op de Dutch Mountain of of juist even afsluiten voor de wereld in de Sea area.

KLM Lounge Sea

Nederlands, Inspirerend, Open en Betrouwbaar

Het vertalen van merk identiteit naar de derde dimensie zodat ervaring en ruimte uniek en specifiek zijn voor het merk. Voor KLM betekent dat de thuisbasis moet uitstralen: Nederlands, Inspirerend, Open en Betrouwbaar. Deze lounge kan voor niemand anders ontworpen zijn dan voor KLM. Hiermee kan KLM als thuishaven fungeren en zelfs van waarde zijn en service verlenen buiten het vliegtuig om.

KLM Lounge City

Duurzaamheid

In elke keuze voor materiaal is nauwkeurig naar duurzaamheid gekeken. Dat zit in kleine dingen: de schapen zijn bijvoorbeeld van oude KLM uniforms gemaakt - tot grote ontwerp keuzes: een cradle to cradle geproduceerd tapijt, met grote pixels zodat vlekken minder opvallen en het dus minder snel aan vervanging toe is. Het hout is massief, het leer echt. Alle materialen zijn erop gekozen dat ze mooi verouderen en dus lang mee gaan.

KLM Lounge Dutch Mountain

Daarnaast is er heel veel lokaal geproduceerd en is er gebruik gemaakt van het talent dat Nederland in zich heeft door samenwerkingen aan te gaan met een groot aantal Nederlandse ontwerpers.