Mijmberbeugel
Toelichting door Mei architects and planners - Fenix I moest passen in de context / omgeving. Passend bij typologie van de haven. Daarbij waren de uitgangspunten van de gevel: veel buitenruimte met veel transparantie. Streven werd om zoveel mogelijk glas te gebruiken, om daarmee maximaal van het uitzicht over de haven te kunnen genieten.
De grote hoeveelheid glas in de gevel en de gewenste glazen hekwerken maakten het gebouw haast schaalloos. Pogingen om met patronen van gekleurd glaswerk de abstracte vlakken te doorbreken, pasten niet goed bij de sfeer van de plek. Edmund Burke beschrijft in zijn baanbrekende essay A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful de ervaring van het sublieme – een notie die de architect intrigeert. Een van de principes waarmee het sublieme tot stand komt is ontelbaarheid. Om de enorme afmeting van Fenix I voelbaar te maken moesten we werken met een klein element, dat ontelbare keren herhaald werd. Dit werd een beugel, de mijmerbeugel. Voor de passant versterkt het een stoer, overweldigend beeld. Voor de bewoner biedt het een plek om te mijmeren, en de weidse, industriële omgeving te ervaren.
Door de mijmerbeugel is de menselijke schaal geïntroduceerd in een heel groot gebouw.
Het idee van de mijmerbeugel is terug te leiden naar de haven met de kenmerkende industriële processen. In het ontwerpproces op zoek gegaan naar een architype element wat goed past bij de typologie van de haven.
De mijmerbeugel is vanuit het gebruik ontworpen, het is een gebruiksvoorwerp niet alleen design feature. Je bent op de haven en wilt beschutting, maar ook de elementen kunnen voelen. Achter het glas van de balustrade zit je uit de wind, maar in de beugel is een soort gaas, waardoor je de wind kunt voelen. De gebruiker kan kiezen.
De mijmerbeugels waren een technische uitdaging, omdat het geen catalogusproduct is. Het is geen standaardoplossing, maar productinnovatie. Dit element realiseren binnen budget en regelgeving, is uitdagend. Een nauwe samenwerking (met producenten / betrokken partijen / stakeholders) is hiervoor erg belangrijk geweest.
Consoles
De consoles hebben de functie van het verbergen van HWA’s, leidingen van buitenkranen en stopcontact voor buitenverlichting. Ze zijn afgeleid van de gigantische oude betonnen consoles die nog zichtbaar zijn bij de monumentale fenixloods. Maar dan in verfijndere vorm teruggebracht, met oog voor detail. Er is een inkassing gemaakt in de onderkant van de balkons (zie foto ‘Fenix_detail’) en reliëf aangebracht, waardoor repetitie ontstaat en het vlak gebroken wordt.
De consoles in de incisielaag zijn van staal, omdat die onderdeel uitmaken van de stalen tafelconstructie. Op de balkons van de woonlagen is beton gebruikt met reliëf, voor meer detail. Esthetische keuze, omdat die consoles meer in het zicht van de bewoners zitten.
Low invest, high impact
Bij het ontwerpen van de balkons is energie gestoken in selecte elementen: de mijmerbeugels en consoles. De rest van de balkons is vrij generiek (grote glazen puien), maar door de toevoeging van de speciale elementen heb je met minimale inzet van financiële middelen, maximaal resultaat en krijgt het gebouw identiteit.
De omarming van de mijmerbeugel
De mijmerbeugel werd zelfs zo populair dat het bij de verkoop van de appartementen een uitgesproken rol speelde. De woningen van Fenix I werden per unit van 4m. breed verkocht. Kopers zochten uit op de tekening hoeveel beugels er in hun appartement zouden zitten, en maakten oa. op basis daarvan een keuze.