Toelichting door Company New Heroes - Company New Heroes wil met The Growing Pavilion een omslag in het denken over duurzaam materiaalgebruik aanjagen. Door enerzijds het paviljoen als inspirerende landmark neer te zetten voor ontwerpers, bouwers, beleidsmakers en beslissers en – anderzijds – aandacht te vragen bij het brede publiek voor deze nieuwe materialen, creëert Company New Heroes een nieuw voorbeeld voor de toekomst van biobased bouwen.
Het ontwerpen en promoten van de esthetiek van biobased materialen is de centrale gedachte van The Growing Pavilion. Bij elk biobased materiaal dat gebruikt is in het paviljoen, wordt zoveel mogelijk de natuurlijke grondstof getoond. Zo heeft het paviljoen een unieke, organische textuur en kleur gekregen. De promotie van deze nieuwe esthetiek wordt versterkt door de expositie van biobased ontwerpen en creaties in het paviljoen.
Maatschappelijke opgaven als klimaatverandering, bodemdaling, CO2 uitstoot en schaarste van grondstoffen vragen om nieuwe, duurzame oplossingen. De roep om een meer biobased en circulaire economie wordt steeds groter. De bouwwereld kan en mag daarin niet achter blijven. Daarom startte Company New Heroes samen met de Dutch Design Foundation en andere pioniers het experiment om een volledig biobased paviljoen te bouwen: The Growing Pavilion.
Met het paviljoen brengt Company New Heroes op een unieke manier een ode aan de schoonheid en kracht van biobased materialen. Het is een oplossing om klimaatverandering en het gebruik van fossiele bronnen tegen te gaan. In The Growing Pavilion wordt zowel de toepassing als de nieuwe esthetiek van biobased materialen getoond, om zo een omslag in denken en doen teweeg te brengen. Het unieke van dit paviljoen zit hem in het grote aantal biobased materialen (zoals hout, hennep, mycelium, lisdodde en katoen) poëtisch samengevoegd tot een gebouw als nooit tevoren.
The Growing Pavilion stond in het kloppende hart van Dutch Design Week 2019. In tien dagen bezochten meer dan 75.000 mensen – niet alleen professionals uit de industrie, overheid en maatschappelijke organisaties, maar ook veel consumenten en vaste DDW-bezoekers – het paviljoen.
De vertellers van Company New Heroes gaven rondleidingen en brachten het paviljoen tot leven. Voor verdieping konden bezoekers in het paviljoen een biobased-design expositie, een ‘making of’ en ‘reasons why’ en een ‘materialen atlas’ bekijken. Elke dag ging van start met het onderdeel Growing Music van Sounding Bodies: een muziekstuk dat zich over 10 dagen ontwikkelde. Om het verhaal van The Growing Pavilion te versterken werden er door Company New Heroes dagelijkse oogstmomenten georganiseerd waarbij er op mycelium groeiende oesterzwammen uitgedeeld werden aan bezoekers. Na afloop van Dutch Design Week 2019 bracht Company New Heroes tevens een korte documentaire uit over het project.
The Growing Pavilion is een project van Company New Heroes en Dutch Design Foundation. Op dit moment is The Growing Pavilion te zien op de Floriade Preview in Almere.