Super Flagship Store OPPO in Guangzhou
Toelichting door UNStudio - In het kader van de voortdurende ontwikkeling en verbetering van hun brand, vroeg OPPO aan UNStudio’s vestigingen in Shanghai en Hong Kong een nieuwe klantervaring te ontwikkelen, die begint bij de gevel aan de buitenkant en doorloopt tot in de winkel. De winkelpanden staan voor OPPO als merk symbool voor de nieuwe identiteit van het bedrijf in deze wereld steden; een visuele branding die de producten overstijgt en de ‘OPPO experience’ verder uitbouwt.
Ben van Berkel: “Wat we vooral interessant vinden aan deze bijzondere kleinschaligere projecten is dat je je echt kunt verdiepen in het product van de klant, hun ontwerpesthetiek en technologie, en deze kenmerken terug kunt laten komen in de architectuur. Dit is wat we bij UNStudio Asia voor OPPO hebben gedaan. We hebben de esthetische elementen van hun informatietechnologie als uitgangspunt genomen en deze details verwerkt in de gevels, het meubilair en de afwerking.”
Sinds zijn voltooiing is de Super Flagship Store in Guangzhou genomineerd voor de Designers Institute of New Zealand’s ‘Best Design Awards’ en de ‘Best of Year Award’ van A’ Design.
Filosofie van het merk
De Super Flagship Store beslaat een oppervlakte van 606m2 en heeft een nieuwe winkelpui van 300m2. De zaak bevindt zich in het Zhengjia Plaza in het Tianhe district van Guangzhou.
Voor OPPO was het cruciaal dat het ontwerp van de winkel de filosofie van het merk weergeeft en tegelijkertijd aansluit bij het ontwerpethos van het bedrijf. Daarom moest een complete merkbeleving voor de consument worden ontwikkeld, helemaal toegesneden op OPPO.
Het doel was niet alleen een ontwerp te creëren dat een herkenbaar en essentieel onderdeel van OPPO’s algehele branding zou worden, maar ook een waardevolle klantervaring te bieden, die OPPO’s consumenten telkens weer blijft boeien. Daarbij is de nieuwe winkel in Guangzhou de aangewezen plek om de producten van OPPO aan zowel nieuwe als bestaande OPPO-klanten te presenteren – en ze ervoor te enthousiasmeren.
Ontwerpconcept - Urban Park
Guangzhou is een fantastische mengeling van een historische stad en een moderne, toekomstgerichte metropool. Bij het ontwerpen van de OPPO-winkel bleek het een uitdaging om zowel recht te doen aan de context als een strategie te ontwikkelen die de kenmerken van de stad eer aandoet, met inachtneming van de merkwaarden van OPPO.
Om een ontmoetingsplek te creëren waarbij de grenzen tussen de openbare ruimte en een winkel voor OPPO-klanten vervagen, heeft UNStudio het ‘Urban Park’ concept gelanceerd. Dit concept biedt een inclusieve omgeving die voldoet aan de behoeften en het klantgedrag van de verschillende soorten bezoekers aan de winkel.
Het interieur is ontworpen als een interactieve omgeving, waar slingerende paden bezoekers door verschillende ‘display zones’ voeren. Hierdoor ontstaat een gevoel van bewegingsvrijheid die consumenten de tijd geeft om op hun gemak rond te struinen, alles te onderzoeken en producten in de winkel uit te proberen.
De gevel – de modulaire buis
Het ontwerp van de Guangzhou OPPO Flagship Store legt een sterke focus op het ambachtelijke en combineert dit met materiaalkeuzes die een eigentijdse draai geven aan de architectonische geschiedenis van de stad.
Omdat de gevel zich aan een hoofdroute bevindt, moest het ontwerp opvallend en herkenbaar zijn. Als belangrijkste bouwsteen is er gekozen voor een geperste buiscomponent met inkeping, geïnspireerd op bamboe – voor de bewoners van Guangzhou van oudsher een belangrijke grondstof voor voedsel, kleding, huizenbouw en vervoer.
De metaalachtige buizen zijn bovendien een driedimensionale interpretatie van de ‘O’ van OPPO. Het resultaat van deze dimensionale transformatie is een cilindrische koker, waar een inkeping aan is toegevoegd om een verkorte buis te verkrijgen. Deze cilindrische vorm is bij herhaling in verschillende lengtes en krommingen door de hele gevel verwerkt, zodat het exterieur verwijst naar zowel het merk als naar de technologie.
Voor de compositie van de gevelelementen werden uiteenlopende geometrische strategieën bestudeerd. Na het onderzoeken van de volumetrische mogelijkheden is er gekozen voor een golvende, afbuigende boogvorm, die de boog van het OPPO-merklogo volgt en bezoekers naar de winkelingang leidt.
De programmeerbare verlichting die in elke buis is geïntegreerd zorgt voor dynamische en levendige effecten. De complete winkelpui wordt hierbij gebaad in een vloeiende, ritmische beweging die symbool staat voor de nieuwe OPPO-cultuur, nieuwe technologieën en de versnelde hartslag van OPPO, dat zich als bedrijf voortdurend blijft ontwikkelen en verbeteren.
Het interieur – voortdurende vloeiende geometrie
Een van de belangrijkste doelen van het interieurontwerp was om een flexibele ruimte met een vloeiende, voortdurende beweegrichting te creëren. Een plek waar de consument in verschillende zones de producten kan uitproberen en ervaren.
De binnenruimte draait om twee ervaringsgerichte hoofdzones: PULSE en EVOLUTION. In de PULSE-ruimte ligt de focus met name op displays van de belangrijkste telefoons, terwijl de EVOLUTION-ruimtes allerlei ervaringen bieden, inclusief sociale en interactieve zones.
De meanderende looppaden leiden bezoekers langs de verschillende zones, met onderweg zitplaatsen die waar klanten hun telefoons kunnen opladen, nieuwe producten kunnen uittesten en elkaar kunnen treffen.
De winkel biedt klanten ook een speelse ervaringsgerichte en ‘instagrammable’ zone, perfect geschikt om de cameraopties van hun telefoon nader te onderzoeken door het maken van foto’s en selfies.
Het interieur profileert zich door de vloeiende vormen te benadrukken met natuurhout in zachte, aardse tinten. Zilverkleurige geanodiseerde aluminium panelen staan in schril contrast met de golvende transparantglazen wanden en muur met prisma’s van acryl. Het geheel zorgt ervoor dat de subtiel gelaagde variaties in diepte die zich door het hele pand heen bevinden op een speelse, constant wisselende manier worden waargenomen. Massief en transparant, licht en zwaar en warm en koud zijn daarbij voortdurend met elkaar in evenwicht.
De kronkelende wandelroutes door de winkel zijn van witte terrazzo, ingelegd met ‘OPPO-groene’ spikkels. Geïntegreerde lichtbanen in het plafond weerspiegelen deze vloeiende beweging, waarbij de verschillende zones en displays van bovenaf uitgelicht worden. De banen in de vloer en op het plafond zijn er bovendien om bezoekers als vanzelf langs de verschillende routes te leiden, terwijl zij rondstruinen en zich door de ruimte begeven.
OPPO Beijing
UNStudio is gevraagd om hetzelfde ontwerpprofiel toe te passen op de nieuwe Wangfujing Avenue OPPO-winkel in Beijing. Deze winkel heeft een totale oppervlakte van 428m2, verdeeld over twee verdiepingen. De indeling is voor voorbijgangers zichtbaar gemaakt door middel van een volledig glazen dubbelhoge winkelpui.
In lijn met de Guangzhou Super Flagship Store staat het ontwerp van de Beijing winkel in het teken van ‘Beauty through Technology’. Het ‘Urban Park’ concept vormt ook hier het uitgangspunt. Een opvallend kenmerk van de winkel in Beijing is de gemodelleerde trap, die de twee verdiepingen met elkaar verbindt en zorgt voor een vloeiende, ononderbroken klantreis.
Vanwege de enigszins nauwe afmetingen van de winkel – en om de zichtbaarheid te vergroten – is er in de ruimte gebruik gemaakt van geanodiseerde aluminium platen, glas en spiegelpanelen om weerspiegeling en een gevoel van diepte te creëren. Voor de merkconsistentie zijn de terrazzovloeren en verlichte plafonds uit het ontwerp van de Flagship Store in Guangzhou doorgevoerd.
Op de begane grond dient een lange, zelfdragende monolithische tafel als display voor de verschillende slimme apparaten, terwijl accessoires op glazen en aluminium wandplanken staan uitgestald.
De trap dient als sociale en ‘experience’ zone, terwijl de displays van de apparaten op de tweede verdieping verdergaan en leiden naar de reparatiezone.
Project credits
OPPO Guangzhou:
UNStudio: Ben van Berkel, Hannes Pfau, Garett Hwang
Met medewerking van Alexander Meyers, Ana Castaingts Gomez, Piao Liu, Jing Xu, Idil Kantarci, Diego Ramirez Leon, Praneet Verma
Adviseurs
Plaatselijk Ontwerpinstituut: DOP Design
Installatie & Expositie: Leaping Creative
Licht: brandston partnership inc.(BPI)
OPPO Beijing
UNStudio: Ben van Berkel, Hannes Pfau, Garett Hwang
Met medewerking van Alexander Meyers, Ana Castaingts Gomez, Piao Liu, Jonghoon Kim, Idil Kantarci, Diego Ramirez Leon, Pragya Vashisht
Adviseurs
Plaatselijk Ontwerpinstituut: DOP Design
Installatie & Expositie: Leaping Creative
Licht: brandston partnership inc.(BPI)