OPPO winkels in Beijing en Guangzhou - UNStudio

UNStudio heeft een nieuwe Super Flagship Store in Guangzhou, én een spraakmakende nieuwe winkel in Beijing voltooid voor OPPO - een van de grootste mobiele telefoonmerken van China en een wereldleider op het gebied van de innovatie en productie van slimme apparaten.

Super Flagship Store OPPO in Guangzhou

Toelichting door UNStudio - In het kader van de voortdurende ontwikkeling en verbetering van hun brand, vroeg OPPO aan UNStudio’s vestigingen in Shanghai en Hong Kong een nieuwe klantervaring te ontwikkelen, die begint bij de gevel aan de buitenkant en doorloopt tot in de winkel. De winkelpanden staan voor OPPO als merk symbool voor de nieuwe identiteit van het bedrijf in deze wereld steden; een visuele branding die de producten overstijgt en de ‘OPPO experience’ verder uitbouwt.

OPPO winkel UNStudio
Beeld Yiyi, OPPO

Ben van Berkel: “Wat we vooral interessant vinden aan deze bijzondere kleinschaligere projecten is dat je je echt kunt verdiepen in het product van de klant, hun ontwerpesthetiek en technologie, en deze kenmerken terug kunt laten komen in de architectuur. Dit is wat we bij UNStudio Asia voor OPPO hebben gedaan. We hebben de esthetische elementen van hun informatietechnologie als uitgangspunt genomen en deze details verwerkt in de gevels, het meubilair en de afwerking.

OPPO winkel UNStudio
Beeld Yiyi, OPPO

Sinds zijn voltooiing is de Super Flagship Store in Guangzhou genomineerd voor de Designers Institute of New Zealand’s ‘Best Design Awards’ en de ‘Best of Year Award’ van A’ Design.

Filosofie van het merk

De Super Flagship Store beslaat een oppervlakte van 606m2 en heeft een nieuwe winkelpui van 300m2. De zaak bevindt zich in het Zhengjia Plaza in het Tianhe district van Guangzhou.

Voor OPPO was het cruciaal dat het ontwerp van de winkel de filosofie van het merk weergeeft en tegelijkertijd aansluit bij het ontwerpethos van het bedrijf. Daarom moest een complete merkbeleving voor de consument worden ontwikkeld, helemaal toegesneden op OPPO.

OPPO winkel UNStudio
Beeld Yiyi, OPPO

Het doel was niet alleen een ontwerp te creëren dat een herkenbaar en essentieel onderdeel van OPPO’s algehele branding zou worden, maar ook een waardevolle klantervaring te bieden, die OPPO’s consumenten telkens weer blijft boeien. Daarbij is de nieuwe winkel in Guangzhou de aangewezen plek om de producten van OPPO aan zowel nieuwe als bestaande OPPO-klanten te presenteren – en ze ervoor te enthousiasmeren.

OPPO winkel UNStudio

Ontwerpconcept - Urban Park

Guangzhou is een fantastische mengeling van een historische stad en een moderne, toekomstgerichte metropool. Bij het ontwerpen van de OPPO-winkel bleek het een uitdaging om zowel recht te doen aan de context als een strategie te ontwikkelen die de kenmerken van de stad eer aandoet, met inachtneming van de merkwaarden van OPPO.

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

Om een ontmoetingsplek te creëren waarbij de grenzen tussen de openbare ruimte en een winkel voor OPPO-klanten vervagen, heeft UNStudio het ‘Urban Park’ concept gelanceerd. Dit concept biedt een inclusieve omgeving die voldoet aan de behoeften en het klantgedrag van de verschillende soorten bezoekers aan de winkel.

Het interieur is ontworpen als een  interactieve omgeving, waar slingerende paden bezoekers door verschillende ‘display zones’ voeren. Hierdoor ontstaat een gevoel van bewegingsvrijheid die consumenten de tijd geeft om op hun gemak rond te struinen, alles te onderzoeken en producten in de winkel uit te proberen.

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

De gevel – de modulaire buis

Het ontwerp van de Guangzhou OPPO Flagship Store legt een sterke focus op het ambachtelijke en combineert dit met materiaalkeuzes die een eigentijdse draai geven aan de architectonische geschiedenis van de stad.
OPPO winkel UNStudio

Omdat de gevel zich aan een hoofdroute bevindt, moest het ontwerp opvallend en herkenbaar zijn. Als belangrijkste bouwsteen is er gekozen voor een geperste buiscomponent met inkeping, geïnspireerd op bamboe – voor de bewoners van Guangzhou van oudsher een belangrijke grondstof voor voedsel, kleding, huizenbouw en vervoer.
OPPO winkel UNStudio

De metaalachtige buizen zijn bovendien een driedimensionale interpretatie van de ‘O’ van OPPO. Het resultaat van deze dimensionale transformatie is een cilindrische koker, waar een inkeping aan is toegevoegd om een verkorte buis te verkrijgen. Deze cilindrische vorm is bij herhaling in verschillende lengtes en krommingen door de hele gevel verwerkt, zodat het exterieur verwijst naar zowel het merk als naar de technologie.
OPPO winkel UNStudio
OPPO winkel UNStudio

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

Voor de compositie van de gevelelementen werden uiteenlopende geometrische strategieën bestudeerd. Na het onderzoeken van de volumetrische mogelijkheden is er gekozen voor een golvende, afbuigende boogvorm, die de boog van het OPPO-merklogo volgt en bezoekers naar de winkelingang leidt.

De programmeerbare verlichting die in elke buis is geïntegreerd zorgt voor dynamische en levendige effecten. De complete winkelpui wordt hierbij gebaad in een vloeiende, ritmische beweging die symbool staat voor de nieuwe OPPO-cultuur, nieuwe technologieën en de versnelde hartslag van OPPO, dat zich als bedrijf voortdurend blijft ontwikkelen en verbeteren.
OPPO winkel UNStudio

Het interieur – voortdurende vloeiende geometrie

Een van de belangrijkste doelen van het interieurontwerp was om een flexibele ruimte met een vloeiende, voortdurende beweegrichting te creëren. Een plek waar de consument in verschillende zones de producten kan uitproberen en ervaren.

De binnenruimte draait om twee ervaringsgerichte hoofdzones: PULSE en EVOLUTION. In de PULSE-ruimte ligt de focus met name op displays van de belangrijkste telefoons, terwijl de EVOLUTION-ruimtes allerlei ervaringen bieden, inclusief sociale en interactieve zones.

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

De meanderende looppaden leiden bezoekers langs de verschillende zones, met onderweg zitplaatsen die waar klanten hun telefoons kunnen opladen, nieuwe producten kunnen uittesten en elkaar kunnen treffen.

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

De winkel biedt klanten ook een speelse ervaringsgerichte en ‘instagrammable’ zone, perfect geschikt om de cameraopties van hun telefoon nader te onderzoeken door het maken van foto’s en selfies.

OPPO winkel UNStudio
Beeld Yiyi, OPPO

Het interieur profileert zich door de vloeiende vormen te benadrukken met natuurhout in zachte, aardse tinten. Zilverkleurige geanodiseerde aluminium panelen staan in schril contrast met de golvende transparantglazen wanden en muur met prisma’s van acryl. Het geheel zorgt ervoor dat de subtiel gelaagde variaties in diepte die zich door het hele pand heen bevinden op een speelse, constant wisselende manier worden waargenomen. Massief en transparant, licht en zwaar en warm en koud zijn daarbij voortdurend met elkaar in evenwicht.

OPPO winkel UNStudio
Beeld CreatAR

De kronkelende wandelroutes door de winkel zijn van witte terrazzo, ingelegd met ‘OPPO-groene’ spikkels. Geïntegreerde lichtbanen in het plafond weerspiegelen deze vloeiende beweging, waarbij de verschillende zones en displays van bovenaf uitgelicht worden. De banen in de vloer en op het plafond zijn er bovendien om bezoekers als vanzelf langs de verschillende routes te leiden, terwijl zij rondstruinen en zich door de ruimte begeven.

OPPO winkel UNStudio
Beeld Yiyi, OPPO

OPPO Beijing

Beijing OPPO
Winkel Beijing. Beeld Chenming, OPPO

UNStudio is gevraagd om hetzelfde ontwerpprofiel toe te passen op de nieuwe Wangfujing Avenue OPPO-winkel in Beijing. Deze winkel heeft een totale oppervlakte van 428m2, verdeeld over twee verdiepingen. De indeling is voor voorbijgangers zichtbaar gemaakt door middel van een volledig glazen dubbelhoge winkelpui.

Beijing OPPO
Beeld Chenming, OPPO

In lijn met de Guangzhou Super Flagship Store staat het ontwerp van de Beijing winkel in het teken van ‘Beauty through Technology’. Het ‘Urban Park’ concept vormt ook hier het uitgangspunt. Een opvallend kenmerk van de winkel in Beijing is de gemodelleerde trap, die de twee verdiepingen met elkaar verbindt en zorgt voor een vloeiende, ononderbroken klantreis.
Beijing OPPO

Beijing OPPO
Beeld Chenming, OPPO

Beijing OPPO
Beeld Chenming, OPPO

Vanwege de enigszins nauwe afmetingen van de winkel – en om de zichtbaarheid te vergroten – is er in de ruimte gebruik gemaakt van geanodiseerde aluminium platen, glas en spiegelpanelen om weerspiegeling en een gevoel van diepte te creëren. Voor de merkconsistentie zijn de terrazzovloeren en verlichte plafonds uit het ontwerp van de Flagship Store in Guangzhou doorgevoerd.

Beijing OPPO
Beeld OPPO

Op de begane grond dient een lange, zelfdragende monolithische tafel als display voor de verschillende slimme apparaten, terwijl accessoires op glazen en aluminium wandplanken staan uitgestald.

Beijing OPPO
Beeld Chenming, OPPO

De trap dient als sociale en ‘experience’ zone, terwijl de displays van de apparaten op de tweede verdieping verdergaan en leiden naar de reparatiezone.

Project credits

OPPO Guangzhou:
UNStudio: Ben van Berkel, Hannes Pfau, Garett Hwang
Met medewerking van Alexander Meyers, Ana Castaingts Gomez, Piao Liu, Jing Xu, Idil Kantarci, Diego Ramirez Leon, Praneet Verma

Adviseurs
Plaatselijk Ontwerpinstituut: DOP Design
Installatie & Expositie: Leaping Creative
Licht: brandston partnership inc.(BPI)

OPPO Beijing
UNStudio: Ben van Berkel, Hannes Pfau, Garett Hwang
Met medewerking van Alexander Meyers, Ana Castaingts Gomez, Piao Liu, Jonghoon Kim, Idil Kantarci, Diego Ramirez Leon, Pragya Vashisht

Adviseurs
Plaatselijk Ontwerpinstituut: DOP Design
Installatie & Expositie: Leaping Creative
Licht: brandston partnership inc.(BPI)

Lees ook