Schoenenwinkel Shoebaloo in Amsterdam door Meyer en Van Schooten

Door René Erven - Het proces van branding heeft de Nederlandse winkelbranche in zijn greep. De consument moet zich in een uitgekiende merkidentiteit kunnen herkennen. Het imago, de grafische vormgeving en het interieurontwerp vormen een totaalconcept dat overal en altijd hetzelfde is. Interieurarchitectuur is zo teruggebracht tot een weinig uitdagende invuloefening. Met de inrichting van de Shoebaloo schoenenwinkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam doorbreekt Meyer en Van Schooten Architecten deze opvatting. Hier is het interieur een intelligente ruimtelijke ingreep in een beperkt volume. De etalage is donker en mysterieus door het het gebruik van een confrontatiespiegel. Door de schoenen te belichten en de rest van de etalage donker te laten zijn slechts met moeite enkele contouren te ontdekken. Pas als de deuren opengaan, ziet de voorbijganger de fel oplichtende verkoopruimte.

In het ondiepe en rechthoekige winkelpand creëerden de ontwerpers een tunnel uit kunststof panelen. Door de lichte kromming van de wanden en de afgeronde hoeken vormen vloer, wanden en plafond een continue beweging. Dit ruimtelijke effect is versterkt door de ruimte na de entree te vernauwen en de diepte ervan visueel te verdubbelen door een spiegelende achterwand. In de dubbelzijdig gesatineerde acrylaatpanelen van de tunnelwand zijn nissen uitgespaard waarin de schoenen zijn gepresenteerd. De nissen zijn met behulp van de vacuümvormtechniek in de platen aangebracht. Hierbij is de kunststofplaat verhit en vervolgens met behulp van vacuümgetrokken over een matrijs. Deze techniek heeft als voordeel dat er zonder hoge investeringen in gereedschappen een reeks identieke producten is te vervaardigen. Bovendien is deze vorm van productie flexibel genoeg om snel en gemakkelijk varianten met verschillende diepte- en hoogtematen te ontwikkelen.

Schoenenwinkel Shoebaloo in Amsterdam door Meyer en Van Schooten Architecten. Er is veranderend gekleurd licht aangebracht onder de glasplaten van de vloer en achter de halftransparante kunststofpanelen - Beeld Jeroen Musch

Onder de glasplaten van de vloer en achter de zeegroene halftransparante kunststofpanelen van de tunnelconstructie is gekleurd licht aangebracht, dat langzaam van tint verandert. Door deze dynamische toepassing en de expressieve vormentaal doet de entourage denken aan de interieurs uit de televisieserie Startrek en uit de film 2001; A Space Odyssey van Stanley Kubrick. Dit is versterkt door de vormgeving van het kassameubel, de zitbanken en de vitrine voor tassen en accessoires tegen de achterwand van de zaak. Hun ronde, organische vorm herinnert aan ruimteschepen. De rest van het interieur is zoveel mogelijk leeg gehouden om genoeg wandelruimte over te houden voor het passen en uitproberen van de schoenen.

Plattegrond
1 entree 2 etalage 3 kassameubel 4zitelement 5 vitrinekast 6 displaywand 7 opslagruimte

In dit project hebben de ontwerpers zich de nodige ontwerpvrijheid toegeëigend. In hun enthousiasme hebben ze een aantal zaken over het hoofd gezien. Het stof dat aan de buitenkant op de translucente tunnelconstructie valt is duidelijk zichtbaar en moeilijk te verwijderen. De glazen vloer is essentieel voor het interieurconcept, maar blijkt erg krasgevoeligte zijn. Desondanks hebben Roberto Meyer en Jeroen van Schooten aangetoond dat het mogelijk is om binnen de merkformule van Shoebaloo een oorspronkelijk interieur te ontwikkelen. Het resultaat is op zijn beurt inzetbaar als marketinginstrument. Het is echter de vraag o f dat wenselijk is. Een meer pluriforme benadering van branding leidt tot meer differentiatie en meer vrijheid voor de interieurarchitectuur.