Toelichting Chatillon Architects | Beeld Valerio Geraci
Hotel Mignot werd tussen 1911 en 1913 gebouwd door de Parijse architect François-Adolphe Bocage voor de kruidenier Édouard Mignot. Het gebouw, een voorbeeld van Beaux-Arts-architectuur, wordt gekenmerkt door een groot architectonisch en decoratief eclecticisme. Bepaalde elementen zoals het grote Art Deco glas in lood raam in de hoofdtrap, dragen bij aan dit gevoel. Veel ornamenten voor het interieur decoraties werden geïnspireerd door het decor van Fontainebleau en Versailles, tijdens de Louis XV en Louis XVI periodes, vooral de Grand en Petit Trianon.
Hotel Mignot is gebouwd als een klassiek herenhuis met een indeling hiërarchisch per niveau en per rol. Het familiehotel was in die periode een hoogstaand gebouw in Reims, een combinatie van modernisme, comfort en classicisme. In termen van geschiedenis was het hotel enkele maanden de residentie van generaal Eisenhower toen Reims in 1945 door de geallieerden werd heroverd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog
Chatillon Architectes heeft na een intensief biedingsproces drie jaar zorgvuldig aan het gebouw van 1200 vierkante meter gewerkt. Door verschillende transformaties en splitsingen was het oorspronkelijke gebouw gefragmenteerd en gedeeltelijk veranderd. Het doel was om het particuliere en intieme karakter van het gebouw, in de geest van een groot familiehuis terug te brengen.
Het werk van Chatillon Architectes omvatte het herontdekken van de volumes en de inrichting van de staatskamers (Grand Salon, Petit Salon, rooksalon en eetkamer) en het restaureren van de master, gasten en zolder kamers (drie suites en negen slaapkamers), elk met een eigen karakter qua uitzicht, belichting, decoratie en sfeer.
De noodzakelijke aanpassingen voor het comfort en de toegankelijkheid die verwacht worden in een 21e-eeuwse locatie zijn op een harmonieuze manier geïntegreerd in de tussenruimtes van het gebouw. De historische lift, beschouwd als de eerste residentiële lift die in Reims werd geïnstalleerd, is gerestaureerd en operationeel gemaakt. De lift is echter niet geschikt voor hedendaagse eisen voor personen met een beperkte mobiliteit waardoor een nieuwe moderne lift is geïnstalleerd. Het project voorzag ook in de creatie van een zenitaal glazen dak in het midden van het gebouw. Het dakraam en het monumentale doek geschilderd door Ateliers Meriguet loopt langs meerdere verdiepingen in het trappenhuis en creëert een verbinding tussen de verschillende niveaus.
In het midden van de 4e verdieping, onder de zolder, installeerde Chatillon Architectes een glazen terras waar de loopbruggen, een lounge en vier slaapkamers op de vliering op uitkomen. Het project maakte het ook mogelijk om de prachtige gewelfde kelders in te richten en nieuwe proefruimtes te creëren in een sfeer die zowel rauw is en ingetogen. Op tuinniveau worden gasten uitgenodigd om een plaats te betreden die voorheen was gereserveerd voor het personeel, namelijk de servicegebieden. Deze frisse en lichte ruimtes herbergen nu de ontbijtzaal als evenals een professionele keuken.
Het interieur is zorgvuldig gekozen en sluit aan op de geschiedenis van de plaats maar ook een eigentijdse uitstraling geven aan de nieuwe functie van het gebouw. Ook het omliggende landschap heeft een metamorfose gekregen met nieuwe bloembedden en het cultiveren van de orginele rozentuin. Een zomerpaviloen maakt de tuin compleet.