De Architect september 2022 - Hemels wonen

De Architect september 2022 - Hemels wonen

De septembereditie van de Architect magazine heeft een nieuwe vormgeving. Het thema gaat over Hemels wonen en biedt oa verdiepende essays, inspirerende interviews voor architecten, stedenbouwkundigen en interieurarchitecten.

De septembereditie van de Architect heeft een nieuwe vormgeving. Op de gerestylde pagina’s gaan we de hoogte in met het thema ‘Hemels wonen’. Want hoe hemels wonen is het op de 12e of zelfs 50e verdieping? En wat betekent hoogbouw voor het straatleven? In deze editie proberen we antwoorden te vinden op deze vragen door middel van verdiepende essays, inspirerende interviews, kritische projectbesprekingen en prikkelende opinies.

Sluit je aan bij de Architect
Gratis de Architect magazine & korting voor nieuwe online abonnees

In ons laagbouwlandje heerst nogal wat weerstand tegen hoogbouw. Niet alleen veroorzaakt een wolkenkrabber hinderlijke slagschaduw en wind, ook heeft zo’n injectie met mensen in een buurt een enorme inpakt op de aanwezige infrastructuur en voorzieningen. Toch moeten vooral de grote steden de hoogte in, willen ze voldoen aan de ruimtevraag en tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk omgaan met de beschikbare middelen en de grond, de aanwezige infrastructuur en draagvlak creëren voor een divers voorzieningenaanbod.

In Singapore is het groene landschap niet alleen verweven door de stad, maar ook in de wolkenkrabbers. Beeld Shutterstock

Voorbeelden van over de hele wereld

In ons ‘hoogbouwnummer’ laten we verschillende voorbeelden zien van (internationale) hoogbouw zoals in Singapore, Hong Kong en Vancouver en ’s werelds smalste wolkenkrabber de net afgeronde supertall op 111 West 57th Street door SHoP Architects.

Voordat we ons storten op hoogbouw zoals in de wereldsteden legt Daan Roggeveen in een essay uit waar we op moeten letten bij het bouwen van deze wolkenkrabbers en bewijst de woontoren Haasje Over in Eindhoven door VMX Architects dat hoogbouw ook kan zorgen voor sociale cohesie.   

Woontorens hebben ook impact op de stedenbouwkundige opgave getuige de artikelen over Rotterdamse Hoogbouw, de Haagse Binckhorst met het Central Innovation District. Socioloog Frans Soeterbroek, pleitbezorger en activist voor maatschappelijke gebiedsontwikkeling vertelt over de noodzaak van participatie bij hoogbouwprojecten. Want daar wringt nog weleens de schoen. ‘Bestuurders zeggen: wij weten wat goed is voor de stad en bouwen voor mensen die er nog geen plek hebben. Dat is professionele arrogantie.

Valley aan de Zuidas in Amsterdam. Beeld Ossip

Blijkt over een kwart eeuw dat hoogbouw prima is waarmee we inmiddels vertrouwd zijn geraakt of is de verticale stad een utopie? De tijd zal het leren. Maar daar trekt het luxe kantoor- en appartementencomplex Valley aan de Zuidas in Amsterdam zich niks van aan. Het project ziet eruit als een rotsformatie, geboetseerd uit onregelmatig gevormde terrassen en hangende tuinen. Het groenplan voor dit berglandschap is van Piet Oudolf. De conceptuele helderheid van de MVRDV-benadering pakt goed uit in de berg, maar minder in de publieke plint van het complex.

In een interview van Charlotte Thomas met Jeroen de Willigen van de Zwarte Hond wordt de definitie hoogbouw besproken. Of volgens hem hoogbouw de oplossing voor de woningnood is? ‘Driemaal neen! Dat is niet nodig. Met De Zwarte Hond hebben we best wat onderzoek gedaan. We kunnen de woningvraag ook zonder hoogbouw oplossen.’ Wel pleit hij voor het belang van een goed ontwerp voor de plint van het gebouw. ‘De plint lijkt een klein onderdeel van een bouwproject maar hij bepaalt sterk de stadsbeleving. Het is dé plek waar de publieke en private ruimte elkaar ontmoeten.

Charlotte Thomas bespreekt als interieurproject Hotel Casa in Amsterdam en Afke Laarakker schreef een boeiend artikel over het wonen in hoogbouw.

De achterdeur van Museum Arnhem. Beeld Christian van der Kooy

Nieuwe rubrieken

De vernieuwde septemberuitgave introduceert een aantal nieuwe rubrieken, zoals Mevr. De Architect. Voor deze eerste aflevering maken we kennis met Winka Dubbeldam die vrouwen meegeeft dat ‘ze brutaler moeten zijn’.  En het ‘Eerste huis van’ in dit nummer van Liesbeth Brink en ‘De Achterdeur’ waarin we de achteruitgangen van grote projecten tonen.

Ook in het nummer:
- Media – met daarin recensies van tentoonstellingen, podcasts en boeken
- De tekening
- Nooit gebouwd over een Kijkduinse woontoren van Carel Weeber
- Architectuurtaal over Schuurpaleizen
- Start-up, Studio Abacaxi
- Meubel met werk van Studio Joshua Klappe
- Opiniërende artikelen en columns
- Productbesprekingen
- Nieuw erfgoed over de bolwoningen in Den Bosch

De redactie van de Architect selecteert elke dag het belangrijkste nieuws. Heb je nieuws dat misschien voor ons interessant is? Mail dan naar redactiedearchitect@vmnmedia.nl.

De Fierensblokken in Antwerpen, door Happel Cornelisse Verhoeven architecten en Molenaar&Co. Beeld Karin Borghouts

Ninke Happel: 'De woonkwaliteit van de Fierensblokken was nooit in...

Samen met Molenaar&Co werkte Happel Cornelisse Verhoeven aan de renovatie van de Antwerpse Fierensblokken, in 1938 ontworpen door de Belgische architect Gustav Fierens. Bouwtechnisch leken de panden na tachtig jaar versleten maar activistische buurtbewoners kwamen in opstand tegen sloop. Happel: 'Als je nu de woonkwaliteit ziet, die hadden we nooit in nieuwbouw kunnen realiseren.'

Marie-José Van Hee. Beeld Klaas Verdru

Marie-José Van Hee krijgt als eerste vrouwelijke architect de Alvar...

De vijftiende Alvar Aalto-medaille is toegekend aan de Belgische architect Marie-José Van Hee. Ze is de eerste (individuele) vrouwelijke architect die de uitreiking in ontvangst neemt. De jury prijst haar breed scala aan projecten, van particuliere woningen tot openbare ruimtes en culturele gebouwen.

Muziekwerf. Beeld Sebastian van Damme

Powerhouse Company transformeert Rotterdamse wederopbouwkerk tot...

Pal naast de drukke verkeersader bij het Hofplein in Rotterdam staat de Muziekwerf. Powerhouse Company transformeerde deze voormalige doopsgezinde wederopbouwkerk tot muziekgebouw. Vlak naast de Rise, een ander project van het bureau. Het contrast tussen beide kon niet groter zijn. De doopsgezinde kerk heeft zoveel mogelijk zijn oude uitstraling behouden.

Project One Baelskaai: gevelbekleding in een duinlandschap

Project One Baelskaai: gevelbekleding in een duinlandschap

In de haven van Oostende staat One Baelskaai, hét boegbeeld van Oosteroever. Een gebouw met golvende terrassen die passen bij het duinlandschap en de zee. Ook de gevelbekleding sluit hier goed bij aan