Project One Baelskaai: gevelbekleding in een duinlandschap

Project One Baelskaai: gevelbekleding in een duinlandschap

In de haven van Oostende staat One Baelskaai, hét boegbeeld van Oosteroever. Een gebouw met golvende terrassen die passen bij het duinlandschap en de zee. Ook de gevelbekleding sluit hier goed bij aan

Het iconische hoekgebouw in opdracht van de Versluys Groep kreeg golvende terrassen en expressieve terrasranden van de hand van Binst Architects. De architecten kozen voor de Linarte bruinzwarte/bronzen geprofileerde gevelbekleding van Renson die contrasteert met de vloeiende horizontale lijnen.

Binst Architects won destijds de wedstrijd die Versluys Groep uitschreef onder 3 Belgische architectenbureaus’, steekt projectverantwoordelijke Ward Lagrain van wal. Hij diende mee de vergunning in, en werkte vervolgens de aanbesteding en het hele werftraject af. ‘Er waren al plannen voor het stadsvernieuwingsproject Oosteroever, gelegen tussen havenmond, spuikom, stadsbos en duinen aan de oostzijde van Oostende. Die prominente hoek, met de juiste bezonning en zicht op zee vanaf een bepaalde hoogte verdiende volgens hen wel een outstanding project waarbij architecturale grenzen mochten verlegd worden.’

Focus op façade

‘Voor dit dossier moesten wij op planbasis niet in detail treden, wat ons toeliet om de focus 100% op de buitenkant te leggen. De luxeappartementen zijn groot en Versluys wist dat ze op planbasis, op die ligging, al een verkoopbaar project hadden. Alleen hebben zij niet de expertise om grensverleggende gevels te ontwerpen. Vandaar dat ze bij ons aanklopte’, zegt Lagrain.

De gevel weerspiegelt volgens hem het karakter van de locatie, het havengebied en kust. ‘De terrassen met hun expressieve terrasranden geven het complex een unieke uitstraling en maritiem karakter. De glooiingen van het gebouw gaan mee met het golvende karakter van het voorliggende duinlandschap en de zee. Golvende doorlopende glazen balustrades reflecteren licht, lucht en water.’

Golvende doorlopende glazen balustrades reflecteren licht, lucht en water.
Golvende doorlopende glazen balustrades reflecteren licht, lucht en water.

Materialisering

Ook de materialisering van One Baelskaai verwijst naar het omringende duinlandschap. De geprofileerde, verticale Linarte-gevelbekleding van Renson roept het beeld op van de duinen. Alhoewel Linarte de mogelijkheid tot eindeloze personalisatie biedt met toevoeging van houten of led inserts, koos de architect hier voor de pure en strakke look. ‘Het inzetten van Linarte werd niet zomaar op één dag beslist. De werf zat in ruwbouw al op niveau +3 toen het Renson-product ‘in the picture’ kwam. Wij als architect hadden wel al gezegd dat wij een verticaal geprofileerde gevel wilden die knipoogde naar het duingras en de houten paaltjes met ijzerdraad die de duinen afbakenen. Die subtiele verticale verwijzing in onze gevel contrasteert mooi met de horizontaal glooiende terrasboorden. Welk materiaal dat precies moest worden, daar waren wij en Versluys niet meteen uit. Aluminium was wel al van in het begin een optie maar we keken ook naar andere materialen.’

We wilden een verticaal geprofileerde gevel die knipoogde naar het duingras en naar de houten paaltjes met ijzerdraad, die de duinen afbakenen”

Geen hout

Hout zou een voor de hand liggende oplossing geweest zijn, maar dat bleek niet zo vanzelfsprekend. ‘Hout viel af omwille van de brandveiligheid voor hoogbouw. De wetgeving is nog strenger geworden sinds de brand in de Grenfell Tower in Londen (2017). Daardoor zou om de zoveel jaar een brandwerende behandeling van het hout nodig zijn. Dat is niet echt duurzaam en bovendien moet je de bewoners van de appartementen periodiek storen voor dat gevelonderhoud.’

De terrassen met hun expressieve terrasranden geven het complex een unieke uitstraling en maritiem karakter.
De terrassen met hun expressieve terrasranden geven het complex een unieke uitstraling en maritiem karakter.

Nadelen terracotta

Terracotta werd ook als mogelijke optie beschouwd, maar ook daar bleken er te veel nadelen. ‘Het grote nadeel van terracotta is het gewicht van het materiaal. Het geheel werd zwaar. Bovendien is dat materiaal – terra cotta is immers ‘gebakken aarde/klei’ – niet altijd strak afgelijnd en uniform. Daarnaast ontstond er ook een issue omdat wij het gevelmateriaal wilden laten terugkomen in de gebogen terrasneus. Daarvoor moest de terracotta ook 3D gebogen worden, bovenop het al niet te onderschatten prijskaartje van het materiaal. Als finale doodsteek heeft een terracotta afwerking ook heel veel voegen nodig. Daarom werd besloten om ook dit materiaal links te laten liggen.’

Wel Linarte

Na die omzwervingen op de materiaalzoektocht kwam Binst Architects uit bij aluminium geprofileerde gevels, zoals de Linarte van Renson. ‘In One Baelskaai werden zo al ramen geplaatst die niet gedimensioneerd waren op een bepaalde gevelbekleding. Dat speelde natuurlijk recht in de kaart van Renson. De Renson-producten kennen we ook heel goed door onder andere het ontwerpen van het Resonans hoofdkwartier in Waregem en Renson Outdoor/NOA in Kruisem. Linarte is – naar ons weten - het enige systeem op de markt waarbij het mogelijk is om per profiellat speling te hebben. De aluminium gevelbekleding past zich perfect aan op de verschillende maten tussen de ramen zodat we op een volle maat konden eindigen. Daarbij kozen we wel voor een ‘custom made’ Linarte-oplossing.De profielen op One Baelskaai hebben de diepte van de Block 30, maar de breedte werd verschaald naar een nominale stap van 120 mm. ‘Met die afmetingen kan je ook meteen de stap regelen van min. 108 naar max. 124 mm. Dus ook in die zin is het een ‘unieke’ gevel, waarin ruim 2.500 m² Linarte-gevelbekleding is toegepast.’

Dit artikel is gesponsord door Renson.

De Fierensblokken in Antwerpen, door Happel Cornelisse Verhoeven architecten en Molenaar&Co. Beeld Karin Borghouts

Ninke Happel: 'De woonkwaliteit van de Fierensblokken was nooit in...

Samen met Molenaar&Co werkte Happel Cornelisse Verhoeven aan de renovatie van de Antwerpse Fierensblokken, in 1938 ontworpen door de Belgische architect Gustav Fierens. Bouwtechnisch leken de panden na tachtig jaar versleten maar activistische buurtbewoners kwamen in opstand tegen sloop. Happel: 'Als je nu de woonkwaliteit ziet, die hadden we nooit in nieuwbouw kunnen realiseren.'

Marie-José Van Hee. Beeld Klaas Verdru

Marie-José Van Hee krijgt als eerste vrouwelijke architect de Alvar...

De vijftiende Alvar Aalto-medaille is toegekend aan de Belgische architect Marie-José Van Hee. Ze is de eerste (individuele) vrouwelijke architect die de uitreiking in ontvangst neemt. De jury prijst haar breed scala aan projecten, van particuliere woningen tot openbare ruimtes en culturele gebouwen.

Muziekwerf. Beeld Sebastian van Damme

Powerhouse Company transformeert Rotterdamse wederopbouwkerk tot...

Pal naast de drukke verkeersader bij het Hofplein in Rotterdam staat de Muziekwerf. Powerhouse Company transformeerde deze voormalige doopsgezinde wederopbouwkerk tot muziekgebouw. Vlak naast de Rise, een ander project van het bureau. Het contrast tussen beide kon niet groter zijn. De doopsgezinde kerk heeft zoveel mogelijk zijn oude uitstraling behouden.

Render The Tree of Life. Beeld OLA Architecten

OLA Architecten lanceert markant plan Kop van Zuid

De directeur van OLA Architecten en FAF Media, Aleksandra Suchowska, heeft de plannen onthuld voor The Tree of Life, een woongebouw dat volgens de architect een nieuw icoon van Rotterdam kan vormen. Het futuristische ontwerp gaat in tegen de huidige plannen van de gemeente, die voor de locatie op de Kop van Zuid een stadspark in gedachten heeft.